10 principes van intuïtief eten

13 - 07 - 2021 | Voeding

Intuïtief eten is een anti-dieet methode, bedacht door twee Amerikaanse diëtiste. Het is een raamwerk van 10 principes. Deze principe gaan je helpen om positiever te kijken naar je lichaam en weer in contact komen met de signalen van je lichaam zoals honger, verzadiging en voldoening.

Bij intuïtief eten geef je jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten en laat je het zwart-wit denken over voeding los. Echter staat onvoorwaardelijke toestemming niet gelijk aan effectief alles eten.


Wat is intuïtief eten niet

Intuïtief eten is geen nieuw dieet. Het is ook geen methode waarbij je alles maar kunt eten zonder stil te staan bij de signalen van je lichaam. Intuïtief eten is meer dan eten wanneer je honger hebt en stoppen wanneer je verzadigd bent. Het is ook geen korte termijn oplossing om snel gewicht te verliezen. Intuïtief eten draait om een gezonde gewicht voor de lange termijn. De 10 principes die daar bij komen kijken worden hieronder kort toegelicht.


10 principes intuïtief eten


Principe 1: zet de dieetbril af

Ben jij je constant bewust van wat je eet en welke impact dit op je lichaam heeft? Dan is de kans groot dat je hierdoor een waardeoordeel gaat hangen aan bepaalde voedingsmiddelen. Dit kan zich uiten in continue druk om eten te moeten weerstaan en niet te luisteren naar signalen als honger door de angst om aan te komen.

Bevrijd jezelf daarom van dieetboeken, tijdschriftartikelen en social media accounts en alles dat jou valse hoop geeft om snel, makkelijk en blijvend af te vallen weg. Om intuïtief eten tot een succes te leiden is het belangrijk om afstand te doen van de dieetcultuur. Ook als dit je momenteel veel controle geeft.


Principe 2: respecteer je honger

Het leren herkennen van hongersignalen geeft je het vertrouwen in jezelf en je lichaam weer terug. Iets wat bij diëten vaak wordt genegeerd en hierdoor ook verstoort kan raken.

Het negeren van honger kan leiden tot overeten en/of eetbuien. Een logisch gevolg aangezien je lichaam niet voldoende energie binnenkrijgt en je lichaam wil overleven.

Deze eetbuien geven jou het gevoel dat jij geen controle kunt houden en dat je regels en restricties nodig hebt om jezelf in bedwang te houden, maar dat is niet zo dat denk je alleen.


Principe 3: sluit vriendschap met eten

Vaak wordt er enorm zwart-wit gedacht over eten. Voedingsmiddelen zijn goed of fout, iets daartussen bestaat niet. Tenminste dat wordt vaak gedacht, maar de waarheid is dat geen enkel voedingsmiddel op zichzelf goed of fout is. Het gaat er om de portie en de frequentie die bepaalde voedingsmiddelen minder gezond kan maken.

Stop daarom de strijd met eten. Bestempel eten niet als ‘goed’ of ‘fout’ maar maak eten neutraal. Geef jezelf vanaf nu onvoorwaardelijke toestemming alles te eten wat je wilt. Dit betekent zonder regels met betrekking tot wat, wanneer en hoeveel. Als je jezelf bepaalde producten verbiedt maak je het jezelf onnodig moeilijk.


Principe 4: daag de voedselpolitie uit

Herken je dat stemmetje of de gedachten in je hoofd die je verteld dat je goed bezig bent wanneer, je zo min mogelijk calorieën eet of zegt dat je slecht bezig bent wanneer je een stuk taart eet?

De voedselpolitie (ook wel de innerlijke saboteur genoemd) houdt toezicht op de onrealistische regels die de dieetcultuur je oplegt. Deze regels zitten diep in je brein en duiken dagelijks op om je eet beslissingen te sturen.

Dit stemmetje raak je niet zomaar kwijt, maar het wegsturen van de voedselpolitie is nodig om intuïtief te kunnen gaan eten. Leer met het stemmetje omgaan doordat het stemmetje simpelweg niet de waarheid verteld.



Principe 5: ontdek je voldoening

Er bestaat een verschil tussen vol zitten en jezelf voldaan voelen. Het genoten en de voldoening van eten wordt vaak over ons hoofd gezien, doordat we ons zo dwangmatig aan de dieetcultuur houden.

Je kan nog zo vol zitten maar als je niet voldaan bent is de kans groot dat je vroeg of laat gaat snaaien. Dit komt doordat je niet naar de werkelijke behoefte van je lijf hebt geluisterd. Je blijft zoeken naar dat ene ding waardoor je je voldaan voelt ook al zit je buik vol.


Principe 6: voel je verzadiging

Honger en verzadiging gaan hand in hand samen. Naast het leren kennen van je hongersignalen in het ook belangrijk om te herkennen wanneer je verzadigd bent. Het is belangrijk om je verzadiging te respecteren. Geef jezelf dan ook het eten waar je zin in hebt.

Bij een dieet mag je maar vaak een bepaalde hoeveelheid eten. Hierdoor luister je vaak niet naar je verzadiging, maar eet je alles op dat je ‘mag’ eten. Ongeacht het feit hoe verzadigd je bent, want op dat moment mag er gegeten worden.


Principe 7: wees lief voor je emoties

Als je geen honger hebt maar toch naar eten grijpt is er meestal een diepere behoefte waar gehoor aan gegeven moet worden. Eten uit verveling, verdriet, stress, boosheid je kent het vast wel. Op de korte termijn kan eten inderdaad deze emoties onderdrukken, maar de emoties gaan er niet weg door. Want als honger het probleem niet is is eten niet de oplossing.

Op de lange termijn gaat eten je emoties niet meer onderdrukken, omdat je simpelweg een diepere behoefte is waar gehoor aan moet worden gegeven. Je moet het probleem dus bij de oorzaak aan gaan pakken.


Principe 8: respecteer je lichaam

Respect voor je lichaam is van belang en betekent dat je naar je lichaam luistert, voor je lichaam zorgt, vriendelijk en medelevend voor je lichaam bent en je lichaam waardeert zoals het nu is.

Maat 36 is niet haalbaar voor iedereen, ook al laat de dieetindustrie je dit misschien geloven. Reken je lichaam niet af op het getal op de weegschaal of je kledingmaat. Deze getallen zeggen namelijk niets over jou als persoon.


Principe 9: beweeg en voel het verschil

Beweging wordt vaak gezien als iets dat ‘moet’ of als middel om zoveel mogelijk calorieën of te verbranden. Bewegen uit plezier daar wordt vaak niet eens meer aan gedacht.

Beweging mag ook plezierig zijn! Waar wordt jij blij van? Wandel jij liever een half uurtje door het bos dan dat je een uur in de gym met tegen zin staat te zweten. Ga dan voortaan gewoon wandelen. Ga niet naar de sportschool omdat je denkt dat dat beter is of omdat andere dat ook doen.

Als je iets kiest wat je leuk vind, voelt het ook niet als verplichting en is het langer vol te houden.



Principe 10: respecteer je lichaam met de juiste voeding

Intuïtief eten betekent niet dat je enkel nog friet, pizza en ijs gaat eten. Intuïtief eten draait vooral om het vinden van een voedingspatroon dat al jouw behoeften bevredigd.

Kies voor eten dat goed is voor je lichaam, eten dat lekker is en eten dat je een goed gevoel geeft. Minder voedzame voedingsmiddelen kunnen op de korte termijn deze behoeften bevredigen, maar uiteindelijk ga je verlangen naar voedzame voedingsmiddelen.

Kies goede voeding uit zelfliefde omdat je goed voor je lichaam wilt zorgen in plaats vanuit controle en beperking. Kijk vooral naar welke voedzame voedingsmiddelen je echt lekker vindt. En onthoud dat je niet voortdurend perfecte keuzes hoeft te maken om gezond te zijn.

1 Reactie

  1. Marilene

    Ik vind geweldig. Dankjewel.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Hoe lees je een etiket?

Hoe lees je een etiket?

Als je een etiket goed kunt lezen, kun je gemakkelijk en snel gezonde keuzes maken. Maar hoe lees je eigenlijk een etiket en waar moet je opletten?

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest