Waarom ik geen voorstander ben van calorieën tellen

6 - 04 - 2022 | Voeding

Het lijkt misschien wat onschuldig, het tellen van calorieën en/of macro’s. Je vult in wat je net hebt gegeten of wat je die dag van plan bent te gaan eten. Echter kan het als snel uitlopen op obsessief gedrag en kun je je bijna geen leven meer zonder voorstellen. Kun je dit eigenlijk nog wel een gezonde relatie met voeding noemen als je continu je telefoon erbij pakt om in te vullen wat je hebt gegeten?

Ik schrijf dit artikel naar aanleiding van een reactie op mijn story op Instagram die ik van de week deelde. Ik vroeg namelijk wat er echt niet mocht ontbreken ik mijn nieuwe receptenboek All day favorites die er aan zit te komen. Al snel kwam het volgende antwoord binnen: de macro’s van de recepten, zodat ik kan zien of het in mijn schema past.


Intuïtief eten vs. macro’s tellen

Zoals velen van jullie weten, ben ik een voedingsdeskundige met een anti dieet visie. Ik ben absoluut niet tegen gezondheid, maar wel tegen het volgen van restrictieve diëten. Waarom? 95% van de mensen die gewicht verliezen door te diëten, komt al het verloren gewicht weer aan. Oftewel, in 95% van de gevallen resulteren diëten niet in permanent gewichtsverlies. 

Zou jij een medicijn nemen wat in 80-95% van de gevallen niet effectief is en zelfs nare bijwerkingen kan geven? Waarschijnlijk niet. Maar je volgt wel een dieet terwijl je er in 95% van de gevallen uit kunt gaan dat het op de lange termijn niet werkt, dat je weer aankomt en wellicht zelfs meer dan je daarvoor woog. Daarnaast kan het ook nog vervelende bijwerkingen geven zoals het verlagen van je metabolisme, het toenemen van eetbuien, verliezen van spiermassa, een verstoorde relatie met eten etc.

Nu denk je misschien, maar macro’s tellen valt toch niet onder diëten? Macro's tellen valt wel degelijk onder een dieet, omdat je je laat leiden door externe regels en hierbij niet luistert naar de interne signalen van je lichaam. 

Bij intuïtief eten reguleer je je voedingsinname op basis van je interne signalen zoals honger, verzadiging en voldoening. 

Bij het tellen van calorieën en/of macro’s gaat het om externe regulatie en maak je gebruik van methodes om je intake te managen die buiten je eigen lichaam liggen.

Eigenlijk best ironisch dat je denkt dat een formule of app beter weet wat je lichaam nodig heeft dan je eigen lichaam. Zo’n formule kijkt niet naar jou als individu. Iedereen is anders, elk lichaam heeft een andere behoefte. 

En ergens snap ik het, want als je al lang aan het diëten bent, ben je waarschijnlijk het vertrouwen in je lichaam al lang ergens kwijt geraakt. Je hebt het gevoel dat je niet op je interne signalen kunt vertrouwen en dus een dieet (het tellen van macro’s) nodig hebt om op gewicht te blijven of af te vallen.

Eigenlijk gek als je bedenkt dat onderzoeken aantonen dat: 95% van de mensen die gewicht verliezen door te diëten al het verloren gewicht weer aankomt of zelfs meer.

En het is ook niet zo raar dat je niet op je innerlijke signalen durft te vertrouwen, want diëten zorgen ervoor dat je interne signalen zoals honger, verzadiging en voldoening verdwijnen, waardoor jij het gevoel hebt een dieet nodig te hebben. 

Een vraag aan jou: wat doe je als je honger hebt, maar al aan je caloriebehoefte van die dag zit? Grote kans dat je niet meer gaat eten, want dan ga je eroverheen. Wat er dan vaak gebeurd is dat de honger toeneemt en je extreme honger krijgt. Op dat moment is de kans groot dat een eetbui op de loer ligt en je denkt “nu is het toch al verpest, ik eet gewoon door, morgen begin ik wel weer opnieuw.” 

Door continu de focus te leggen op je calorieën en macro’s, raak je steeds verder verwijdert van je honger en verzadigingssignalen. De kans is groot dat je soms eet terwijl je helemaal geen honger hebt, omdat je nog calorieën over hebt of andersom: dat je nog eet terwijl je al lang verzadigd bent, maar omdat het nog mag. Het is immers zonde om calorieën over te houden, want die neem je niet mee naar de volgende dag.

Mijn ervaring

Ik herken het nog wel van mezelf toen ik alles nog bijhield in een app. Ik ging vooral producten eten die laag waren in calorieën, omdat ik dan meer kon eten. Maar al snel daarna kreeg ik vaak weer honger, want volume voeding bestond bij mij voornamelijk uit veel groenten en fruit. Deze producten verzadigen helaas niet lang. Vetrijke producten at ik nog maar weinig, want dan hield ik minder calorieën over. Het gevolg? Ik was zelden mentaal voldaan, waardoor ik bleef verlangen naar iets echt lekkers, had veel meer last van eetbuien en was vooral veel tijd kwijt. 

Ook bestond er een tijd dat het me niet zoveel uitmaakte wat ik at, zolang het maar binnen mijn macro’s viel. Paste een minder gezonde maaltijd wel binnen mijn macro’s maar een voedzame maaltijd niet? Dan koos ik voor de minder gezonde maaltijd, want: if it fits your macros. Ik ging voornamelijk mijn lichaam vullen in plaats van voeden. Na een tijd kwam ik erachter dat zulke apps juist de oorzaak waren van mijn verstoorde relatie met voeding en de oorzaak van het toegenomen aantal eetbuien, waar ik voor het gebruik van zo’n app nog zelden last van had. 


Angst om het los te laten

Het kan lastig zijn om hiermee te stoppen. Hieronder geef ik drie voorbeelden van angsten die er kunnen ontstaan bij het loslaten van macro’s tellen: 

  • Angst: “als ik stop met het tellen van macro’s, dan zal ik veel te veel gaan eten. 
  • Werkelijkheid: Het tellen van macro’s is een trigger voor overeten. En natuurlijk is het moeilijk om te stoppen met eten als je jezelf lange tijd bepaalde voedingsmiddelen hebt ontzegt. Dit is gewoon een normale reactie op uithongering, want een lichaam dat op dieet is is een uitgehongerd lichaam.
  • Angst: Ik weet niet meer hoeveel ik moet eten, als ik stop met het tellen van calorieën.
  • Werkelijkheid: wanneer je stopt met het tellen van calorieën en naar je innerlijke signalen gaat leren luisteren, ga je eten als reactie op innerlijke signalen die je eetgedrag aansturen. Zie het als leren zwemmen. Je zult niet leren zwemmen door aan de kant te blijven zitten. Hetzelfde geldt voor het leren luisteren naar je lichaam. Je zult niet leren vertrouwen op de signalen van je lichaam als je blijft vertrouwen op externe factoren. 
  • Angst: Ik verlies de controle als ik stop met het tellen van macro’s
  • Werkelijkheid: wist je dat het tellen van macro’s je eigenlijk helemaal geen controle geeft. Dat denk je alleen maar, want waarom heb je anders last van eetbuien of emotie eten? Als je gaat leren vertrouwen op je interne signalen en niet op externe factoren, heb je die controle niet meer nodig. Hoe beter dit gaat hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. Het is alleen een proces dat tijd nodig heeft. 

Kortom, ga eens bij jezelf na wat het tellen van macro’s jou eigenlijk brengt? Is dit wel echt controle of is het eigenlijk schijn controle? Helpt het jou bij een gezonde relatie met voeding? Of werkt het juist een verstoorde relatie met voeding in de hand? 

Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

De dieetcultuur

De dieetcultuur

De zomer komt er weer aan. De hoogste tijd om aan onze bikini body te gaan werken. Even die paar “extra kilootjes” eraf! Oftewel: de tijd van het jaar waarin de dieetcultuur nog even extra toeslaat.

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest