Eetdagboek september

21 - 09 - 2020 | Eetdagboeken

Laatst vroeg ik jullie wat jullie graag meer zouden willen zien op mijn blog. Het eetdagboek was een van de meest gekozen onderwerpen, dus besloot ik die eens bij te gaan houden en met jullie te delen. 

Ik vind het belangrijk dat de basis van mijn eetpatroon voedzaam en ‘gezond’ is. Ik luister vooral naar mijn gevoel. Heb ik honger dan eet ik, zit ik vol dan stop ik. De ene dag krijg ik dus wat meer binnen dan de andere dag bijvoorbeeld. Geeft mijn lichaam aan dat ik een craving heb naar chocolade? Dan sta ik dat toe en neem ik het. Globaal gezien hanteer ik de 80/20 regel. 80% van de dag met pure en voedzame producten en 20% van de dag wat minder voedzame maar vooral lekkere producten. 

Gedurende de dag drink ik voornamelijk koffie, thee, water. Mocht ik wat anders drinken, dan vermeld ik dit erbij.


Disclaimer

Het delen van dit eetdagboek is vooral als inspiratie voor jullie, niet om dingen klakkeloos over te nemen. Dit eetdagboek is een voorbeeld wat wat ik eet gedurende de dag. Ieder lichaam heeft een andere behoefte als het draait om voeding. Door op deze manier te eten krijg ik voldoende binnen en een bult aan energie. Dat kan voor jou misschien anders zijn, dus doe vooral waar jij je lekker bij voelt en wat goed past bij jou. Want wat voor mij voldoende is, kan voor jou te veel of te weinig zijn. 


Let’s go


Eetdagboek van Lisa


Maandag

Ontbijt 09:00 Mijn dag start ik met een kom overnight oats, deze ik maak met havermout, chiazaad, soja melk en kaneel. In de ochtend schep ik er wat magere kwark doorheen en top ik de overnight oats af met diepvries mango en aardbei. Hierbij drink ik nog een kop koffie. Mijn dag begint namelijk niet zonder koffie.

Tussendoor 11:15 Ik begin iets trek te krijgen dus ik maak een tussendoortje voor mezelf. Twee dikke maiswafels van de Albert Heijn met 100% pindakaas, banaan en kaneel. Een van mijn favoriete tussendoortjes op dit moment.

Lunch 13:10 Als lunch neem ik 2 volkoren boterhammen met Hüttenkäse, komkommer en kalkoenfilet. Daarbij eet ik nog een volkoren cracker met hummus en kaas. De lunch sluit ik af met een cappuccino en een blokje chocolade. Regelmatig heb ik na een hartige maaltijd zin in iets zoets. Herkenbaar?

Tussendoor 15:00 Gisteren had ik twee chocolade koffie ontbijtaartjes gebakken. Maar die ontbijttaartjes zijn natuurlijk ook geschikt voor tussendoor. Ik besluit een halve te nemen. En echt waar, het smaakt naar een heerlijke smeuïge brownie. Genieten!


chocolade-koffie-ontbijttaartje-foodlies

Avondeten 17:35 Vandaag stond er bij ons zilvervliesrijst met kip, courgette, paprika en een pot zoetzure saus op het menu. Ook ik gebruik wel eens kant-en-klare sauzen. Af en toe is dat natuurlijk geen enkel probleem. Ja het bevat misschien iets meer suiker, maar door voor zilvervliesrijst en veel groenten te kiezen, maak je er als nog een voedzame maaltijd van. Natuurlijk kan de geraspte kaas ook niet ontbreken. Wist je dat dit een van mijn favoriete maaltijden is vanaf kleins af aan?

Avond snack 20:15 Als avondsnack neem ik nog een schaaltje soja met wat mango en granola. Later op de avond drink ik nog een glas cola zero.


Woensdag

Ontbijt 09:00 Mijn dag start ik met een heerlijke mugcake, deze maakte ik met havermout, banaan, ei, rozijnen en kaneel. De mugcake topte ik af met wat soja yoghurt naturel en zelfgemaakte bosvruchten chia jam.

Tussendoor 10:55 Ik heb niet echt trek tot aan de lunch, dus dan vind ik een tussendoortje niet per se nodig. Wel pak ik later op de ochtend een kop koffie met een koekje erbij.

Lunch 12:15 Als lunch neem ik twee zachte volkoren bollen met ham, 30+ kaas en een gebakken ei. Sinds de zomer vakantie is dit een lunch die ik regelmatig eet. Soms heb ik gewoon zo’n fase dat ik iets heel vaak kan eten.

Tussendoor 15:00 Als tussendoortje neem ik een cappuccino gemaakt met havermelk. Daarbij eet ik nog twee volkoren crackers met pindakaas, banaan en kaneel (ja de dikke maiswafels van de Albert Heijn waren helaas op). Later op de middag drink ik nog een glas ranja 0% suiker met bruisend mineraalwater framboos. Vlak voor het eten drink ik nog een kop koffie.

Avondeten 17:35 Vandaag stond er bij ons een agv’tje op het menu. Krieltjes met schil uit de oven, met daarbij gekookte wortels en voor mij een Boon Chiliburger. Ik deed hier nog wat mayonaise en curry bij. Stiekem best lekker af en toe. 

Avond snack 20:15 Bij de koffie neem ik paar blokjes pure chocolade. Later op de avond eet ik nog een handje ongezouten cashewnoten.


Zaterdag

Ontbijt 10:00 Ik heb heerlijk uitgeslapen. Ik start de dag met twee afbakbroodjes. Één met 30+ kaas en plakjes komkommer en één met Hüttenkäse en bosvruchten chia jam. Ik ben namelijk dol op zoet in de ochtend. Vandaar dat er altijd iets zoets in mijn ontbijt moet zitten.

Lunch 13:00 Zoals ik al zei ben ik de laatste tijd dol op gebakken eieren. Dus neem ik vandaag als lunch weer twee zachte volkoren bollen met gebakken eieren, kalkoenfilet, kaas en chilisaus.

Tussendoor 14:00 Ik eet nog even een banaan uit de hand.

Tussendoor 15:20 Een heerlijke zonnige dag is het vandaag dus besluiten we om ijsje te gaan halen. Ik neem een bakje met twee bolletjes; hazelnoot en oma’s cake.

Avondeten 18:00 Mijn all-time favorite gerecht: shakshuka met zoete aardappel stond vanavond op het menu met volkoren pitabroodjes in plaats van wraps. Er bleef nog een stuk pizza liggen van mijn ouders en daar at ik ook nog twee puntjes van. Iets met lekkere honger.

Shakshuka met paprika en zoete aardappel

Tussendoor 21:00 In de avond drink ik twee glazen rode wijn. Daarbij eet ik wat olijven en stokbrood met onder andere brie en gerookte zalm.

2 Reacties

  1. Jeanelle

    Wat leuk om te lezen hoe jouw week wat betreft eten er uit ziet…toch klein beetje inspiratie op doen.
    Vraagje: hoe maak ik de overnight oats? Het lukt mij niet echt 😉

    Antwoord
    • manon

      Hi Jeanelle,

      Wat leuk om te horen! 😊

      Zo maak ik mijn overnight oats:
      40 gram havermout
      125 ml melk
      5 gram chiazaad
      Snuf kaneel
      Zoetstof naar keuze

      Bovenstaande mengen en één nacht in de koelkast zetten. Volgende ochtend er 4 el kwark doorheen roeren en fruit toevoegen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected