Gevolgen van diëten

6 - 04 - 2022 | Voeding

Dat ik geen voorstander ben van diëten, dat weet je misschien al, maar waarom eigenlijk? Dat leg ik je graag uit. Dat ik een anti-dieet visie heb, wil trouwens niet zeggen dat ik tegen gezondheid ben. Ik ben alleen tegen restrictieve diëten, omdat deze er nou net voor zorgen dat het gewichtsverlies in 95% van de gevallen niet blijvend is.


Wetenschappelijk onderzoek

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar diëten. Deze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat:

  • 95% van de mensen die gewicht verliezen door te diëten, komt al het verloren gewicht weer aan. oftewel, in 95% van de gevallen resulteren diëten niet in permanent gewichtsverlies.
  • 66% van de mensen kwam meer aan dan ze waren afgevallen. Voor een groot gedeelte is een dieet dus juist verantwoordelijk voor gewichtstoename.
  • Diëten op lange termijn niet effectief is en zelfs gewichtstoename bevordert.
  • Diëten maken ons daarnaast vaak ongezonder. Diëten zorgen voor een toename van obsessieve gedachten rondom eten en ons lichaam. Ze leiden tot overeten en eetbuien. Ze verlagen onze zelfverzekerdheid.

Mede dit zorgt ervoor dat ik geen voorstander ben van diëten. Daarnaast zitten er veel negatieve gevolgen aan diëten.


Gevolgen diëten

Sta jij eigenlijk wel eens stil bij de gevolgen van diëten? Grote kans dat jij niet eerst op onderzoek uitgaat wanneer je start met een nieuw dieet. Ik vraag me soms ook wel eens af waarom er wel  disclaimers op pakjes sigaretten staan, maar niet bij dieetprogramma’s? Dat onze stofwisseling vertraagd van diëten en er een kans is op tekorten aan voedingsstoffen dat weten we vaak wel, maar daar blijft het dan ook bij. We zijn ons nauwelijks bewust van de bewezen schadelijke effecten van diëten:

  • Vertraging van de stofwisseling, waardoor je lichaam minder gaat verbranden
  • Het toenemen van eetbuien en obsessieve gedachten over eten
  • Het verdwijnen van lichaamssignalen zoals honger, verzadiging en voldoening
  • Verlies van spiermassa
  • Diëten zorgen ervoor dat je lichaam meer vet op gaat slaan zodra je weer gaat eten
  • Verstoorde relatie met eten
  • Risico op vroegtijdig overlijden en hart aandoeningen
  • Een droge huid, haaruitval, hoofdpijn, onregelmatige menstruatie, vermoeidheid etc. 
  • Jojoën 

Schadelijke effecten van jojoën

Dat door diëten het jojo-effect ontstaat, dat herken je wellicht wel. In het begin van je veel af, daarna wordt het steeds lastiger en voordat je het weet heb je het gewicht er weer aan. En zo blijft het zich continu herhalen. Wat we vaak niet weten is dat jojoën ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. 

Jojoën verhoogt namelijk het risico op:

  • Hart en vaatziekten
  • Ontstekingen 
  • Hoge bloeddruk
  • Insulineresistentie 

Daarnaast zorgt diëten ervoor dat je in een vicieuze cirkel blijft zitten.



Maar wat als ik de wil heb om af te vallen? Dit hoor ik dagelijks. Het is oké om de wens te hebben om af te willen vallen. Dit is heel normaal en ook menselijk. We leven namelijk in een maatschappij waarin dun zijn gelijk staat aan beter, mooier en gelukkiger zijn. Dit komt door de dieetcultuur. Onthoud dat net de focus op gewichtsverlies zorgt dat je in de vicieuze cirkel blijft zitten. 

Het is oké als je de wens hebt om af te vallen, maar diëten gaan je hier dus niet bij helpen. Focus je daarom om gezond gedrag en het leren vertrouwen van de signalen die je lichaam je geeft i.p.v. restricties. Door op gezond gedrag te focussen zal je ook gezonder worden. Restricties zorgen namelijk alleen maar voor meer eetbuien en in stand houden van het jojo-effect.


Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

De dieetcultuur

De dieetcultuur

De zomer komt er weer aan. De hoogste tijd om aan onze bikini body te gaan werken. Even die paar “extra kilootjes” eraf! Oftewel: de tijd van het jaar waarin de dieetcultuur nog even extra toeslaat.

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest