Het nut van een weekplanning

25 - 01 - 2021 | Voeding

Of je nou bezig bent met het behalen van je doelen of als je gewoon meer overzicht wilt, dan kan het nuttig zijn om een weekplanning te maken. Hoe je dat doet en welke planners hier handig voor zijn, dat vertel ik je in dit artikel.


Een dagplanning kan handig zijn, maar wist je dat een weekplanning voor meer overzicht zorgt? Zo zie je namelijk in een oogopslag hoe druk je die week bent of hoeveel tijd je die week over hebt. Hierdoor weet je wat je te doen staat en waarom je bepaalde taken op bepaalde dagen hebt gepland. Door het maken van een planning vergeet je afspraken minder snel. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat je taken minder snel uitstelt want de taken voor de volgende dag staan alweer gepland. 


Priotriteiten stellen

Bij het maken van je weekplanning is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Kijk welke dingen deze week belangrijk zijn en welke taken er als eerst af moeten. Hiervoor kun je de prioriteitenmatrix gebruiken. 

Bij de prioriteitenmatrix kijk je namelijk naar de volgende vier punten:

  • Belangrijk
  • Niet belangrijk
  • Urgent
  • Niet urgent


Maar wat is eigenlijk het verschil tussen belangrijk en urgent?

  • Belangrijk: taken die je bijdragen aan het behalen van jouw doelen. (doelgericht)
  • Urgent: Taken die nu tijd en aandacht nodig hebben (tijdsafhankelijk)

Taken kunnen eigenlijk worden onderverdeeld in vier categorieën:

  1. De belangrijke en urgente taken
  2. Belangrijke en niet urgente taken
  3. Niet belangrijke en urgente taken
  4.  Niet belangrijke en niet urgente taken

De belangrijke en urgente taken

Dit zijn taken waar je ‘nu’ iets mee moet doen en die niet kunnen wachten, maar deze taken dragen ook bij aan het behalen van je doelen. Hierbij kun je denken aan deadlines, dringende zaken, vraagstukken of problemen en crisissituaties.

Het is belangrijk om niet te veel taken te hebben die binnen deze kwadrant vallen. Anders kom je niet toe aan de taken die ook belangrijk zijn, maar nog niet urgent. Je springt anders namelijk van deadline naar deadline. Probeer een taak dus op tijd af te ronden en niet vooruit te plannen.


Belangrijke en niet urgente taken

Dit zijn de taken die wel belangrijk zijn, maar niet urgent. Ze moeten niet ‘nu’ af zijn en hebben nog geen naderende deadline. Veel dingen in deze kwadrant zullen over het algemeen te maken hebben met het leren en investeren in je toekomst. Hierbij kun je denken aan het volgen van een cursus, het lezen van een boek, het maken van een businessplan.


Niet belangrijke en urgente taken

Hier valt onder ‘alles wat niet belangrijk is maar wel nu moet gebeuren. Deze taken komen voornamelijk van een ander af, waardoor jij gestoord wordt. Je kunt hierbij denken aan telefoontjes, mails of Whatsapp berichten. Het zijn taken die wel belangrijk lijken, maar die niet bijdragen aan het behalen van je eigen doelen. Ze zijn belangrijker voor een ander dan voor jezelf.

Het is oké om dingen te doen voor een ander, maar let er op dat er niet te veel tijd in deze categorie taken gaat zitten.


 Niet belangrijke en niet urgente taken

Deze taken zijn niet belangrijk en niet urgent. Eigenlijk kun je hier beter gewoon niet aan beginnen. Deze taken zijn namelijk vaak afleiding zoals uren op social media zitten, filmpjes kijken op Facebook en ga zo maar door. Kijk eens met een kritische blik naar jezelf, want waarschijnlijk spendeer je meer tijd dan je wil aan dit soort dingen. Ook niet zo gek dat we dus altijd denken dat we druk zijn en tijd te kort hebben.


Aan de slag

Pas nu de  prioriteitenmatrix toe in je planning. Dit doe je als volgt.

  1. Maak een planning zoals je gewend bent.
  2. Zet achter de taken de nummer 1 t/m 4.
    1: Belangrijk en urgent
    2: Belangrijk en niet urgent
    3: Niet belangrijk en urgent
    4: Niet belangrijk en niet urgent
  3. Voer je taken uit op deze volgorde. Eerst doe je de taken in categorie 1 daarna de taken in categorie 2 enz. 

Op deze manier hoef je niets aan te passen aan de manier waarop je gewend bent je planningen te maken. Alleen wordt je er wel bewuster van wat echt belangrijk is en leg je de focus op deze taken. Dit kan zorgen voor meer rust.


Ontspanning

Daarnaast is het belangrijk om naast belangrijke en urgente taken voldoende me-time en ontspanning te plannen. Eigenlijk kun je me-time en ontspanning het cijfer 0 geven en daarna komen pas de cijfers 1 t/m 4. Als je het andersom gaat doen loop je namelijk het risico dat je geen tijd meer overhoudt voor jezelf en dat is nou juist net zo belangrijk bij het behalen van je doelen.

De Lazyfitgirl Leefstijl Weekplanner is bijvoorbeeld een handige planner om erbij te gebruiken, naast je weekplanning om. Hier plan je namelijk beweging, ontspanning en me-time in. Door daadwerkelijk deze momenten in te plannen, ben je ook geneigd ze sneller te doen. Elke keer als je de planner ziet is het een reminder voor jezelf.

Daarnaast staat de Lazyfitgirl Methode bekend om het eetswitchen. Je kunt de eetswitches die je wil gaan maken ook opschrijven op de weekplanner of invullen in de mealplanner aan het eind van deze blog.



Mealplanner

Ook kan het rust geven om een mealplanner te gebruiken. Op een mealplanner kun je invullen wat je van plan bent om te eten. Door een planning te maken kun je in één keer de boodschappen halen. Dat kan veel tijd schelen. Ook ben je zo geneigd ‘gezonder’ te eten, aangezien je de tijd neemt om je maaltijden in te plannen en ziet wat je per dag van plan bent om te eten. De boodschappen heb je hierdoor al in huis, waardoor je minder snel in de verleiding schiet om toch even naar de snackbar of supermarkt te gaan voor een ongezondere maaltijd. Wil je het helemaal slim aanpakken? Start dan met mealpreppen. Kook alvast in het voren, zodat je op drukke dagen tijd overhoudt.


0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stay connected

Pin It on Pinterest