Is suiker (on)gezond?

17 - 05 - 2021 | Voeding

Er wordt veel gezegd over suiker. Zo zou het eten van suiker je dik maken. Wat is hier nou eigenlijk van waar?


Wat is suiker?

Suikers behoren tot de koolhydraten en komen van nature voor in onder andere suikerbiet, suikerriet, fruit, groente en honing. Er zijn verschillende soorten suiker. De meeste bestaan uit (een mengsel van) glucose en fructose. Zo ook een suiker die wij allemaal kennen: kristalsuiker. De scheikundige naam hiervan is sacharose en het komt uit de wortel van suikerbieten. Suikers kunnen van nature aanwezig zijn in je voeding of worden toegevoegd aan voedingsmiddelen. 


Functie van suiker

De meest voor de hand liggende functie van suiker is dat het een zoete smaak geeft. Tevens heeft het ook andere functies. Zo speelt het een rol bij kleur- en smaakvorming. Bijvoorbeeld bij het bakken van vlees reageren aminozuren met suikers, waardoor het vlees van smaak verandert en een bruine kleur krijgt. Ook versterken suikers andere smaken, zorgt het voor een langere houdbaarheid en heeft het invloed op de volume en structuur van bijvoorbeeld bakkerijproducten en ijs.


Suiker en gezondheid

Suiker is niet per definitie slecht voor je lichaam, want je hebt glucose nodig om te kunnen denken en bewegen. Echter voorziet het je lichaam niet van de nodige voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Eet je te veel suikerrijke producten, dan kan dat ervoor zorgen dat je te veel calorieën binnen krijgt. Wanneer je over een langere periode meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, neemt je gewicht toe. Mensen denken wel eens dat de ene suiker beter is dan de andere. Dit is echter niet het geval. Voedingskundig gezien zijn alle suikers hetzelfde en ze worden dus ook op dezelfde manier door het lichaam verwerkt. 


Minderen met suikers

Het is goed om minder producten met toegevoegd suiker te eten. Dit zijn over het algemeen namelijk producten die veel calorieën bevatten, maar weinig benodigde voedingsstoffen. Indien je minder toegevoegd suiker wilt eten is het van belang dat je zo min mogelijk suikerhoudende dranken zoals frisdrank en vruchtensap drinkt. Vervang dit door water, koffie en thee. Vermijd daarnaast kant-en-klare dressings en sauzen en bewerkte snacks zoveel mogelijk. Verder is het goed om appelmoes en vruchtensap te vervangen door een stuk fruit. Vruchtensap verzadigt namelijk minder dan vaste voedingsmiddelen met suikers, waardoor je snel te veel calorieën binnenkrijgt. 


Wist je dat? In een glas appelsap of sinaasappelsap zit evenveel suiker als in een glas cola. Het bevat meer dan 6 suikerklontjes per glas. 


Ook kan het helpen om etiketten te lezen. Veel producten bevatten namelijk toegevoegde suikers. Aangezien er verschillende benamingen voor zijn is het wel lastig om dit op het etiket terug te vinden. Vaak zit het woord ‘suiker’ wel in de ingrediënten naam of eindigt het ingrediënt op ‘-ose’. Zoals bij lactose en dextrose. Een handig hulpmiddel om op toegevoegd suiker te letten is de ‘Kies ik Gezond?’-app van het Voedingscentrum. Verder staan in de voedingswaardetabel op de verpakking wel alle suikers onder één noemer. Onder het koolhydraatgehalte is namelijk aangegeven hoeveel hiervan als suikers aanwezig zijn. Je kan dus naar het kopje ‘waarvan suikers’ kijken als je wilt weten hoeveel suiker het product in totaal bevat. 


Zoetstoffen

Suikers en zoetstoffen zorgen beide voor een zoete smaak. Een verschil is dat er in zoetstoffen minder of geen calorieën zitten. Voor diabeten en mensen die op hun gewicht moeten letten kan het daarom zinvol zijn om zoetstoffen te gebruiken.


Is suiker verslafend?

Officieel gezien is geen enkel voedingsmiddel verslavend. Waar je bij het afkicken van een drugs- of alcoholverslaving onthoudingsverschijnselen kunt krijgen, is dit bij suiker niet het geval. Ook heb je van suikers niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Wel is het zo dat suiker het beloningscentrum in je hersenen stimuleert. Hierdoor worden we beloond met een prettig gevoel wanneer we eten. Daarbij is het eveneens zo dat onze fysiologische voorkeur uit gaat naar zoet en vet eten. Hierdoor zullen we daar sneller voor kiezen.

Kortom, normaal gebruik van suiker kan geen kwaad.


Dit artikel is geschreven door:

Nanke Post

4e jaars student voeding en diëtetiek

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Hoe lees je een etiket?

Hoe lees je een etiket?

Als je een etiket goed kunt lezen, kun je gemakkelijk en snel gezonde keuzes maken. Maar hoe lees je eigenlijk een etiket en waar moet je opletten?

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest