Waarom afvallen niet zo gaat als jij vooraf had gehoopt

22 - 08 - 2020 | Voeding


Je eet minder en bent meer gaan sporten, maar toch verloopt het proces niet zoals je had gehoopt. Voor je gevoel doe je super goed je best, maar de resultaten geven je niet voldoende voldoening of het geeft je zelfs negatieve resultaten. Hoe komt dit?

Bij het creëren van een gezonde leefstijl passen we vaak (drastisch) onze voeding aan en gaan we meer bewegen. In gesprekken onderling over een gezonde(re) leefstijl komen deze aspecten dan ook het meeste naar voren. Maar bij het creëren van een gezonde(re) leefstijl komt meer kijken dan gezonde voeding en beweging. Voordat je je voeding drastisch omgooit en 5 keer per week in de sportschool te vinden bent, is het belangrijk dat je je vooraf goed inleest. Afvallen of het creëren van een gezonde(re) leefstijl is namelijk niet zomaar iets. Het ene kan namelijk positief beïnvloed worden, maar daardoor kan het andere negatief worden belast. Veel diëten, trainingsmethodes en leefstijladviezen zorgen ervoor dat je gewicht verliest, maar kunnen ook je hormonen uit balans brengen. Hormonen zijn heel belangrijk omdat ze alles in het lichaam regelen. Ik denk dat je er versteld van staat wat er in je lichaam allemaal geregeld wordt door je hormonen.

Wanneer je hormonen in balans zijn zit je lekker in je vel, je hebt voldoende energie en je voelt je fit. Wanneer je hormonen uit balans zijn kun je je futloos en vermoeid voelen, verlies je spiermassa en je kunt allerlei gezondheidsklachten krijgen. Je hormonen kunnen uit balans raken door verkeerde en te weinig voeding en door te weinig of te veel bewegen. Stress kan er ook voor zorgen dat je hormonen ontregelt raken. Stress veroorzaakt vaak slaapgebrek waardoor je vermoeid raakt en je eetlust versterkt. Als je aan deze eetlust toegeeft eet je meer dan je lichaam nodig heeft en je lichaam slaat het overtollige op als vet. Je hormonen zijn erg gevoelig voor veranderingen en laat jij dat nu net gaan toepassen als je wilt afvallen of een gezonde(re) leefstijl wilt creëren. Het is dus belangrijk om geen drastische veranderingen toe te passen, maar doe het stap voor stap, eventueel onder begeleiding, en luister goed naar je lichaam. 

Tijdens het afvallen is het van belang dat je je hormonen niet uit balans haalt. Dit betekent dat je niet te weinig moet eten en niet te snel conclusies moet trekken over voedingsstoffen bijvoorbeeld dat koolhydraten en vetten je dik maken. Door minder te eten val je in het begin zeker af, maar als je hierdoor je hormonen uit balans haalt, komen de gezondheidsklachten vanzelf. Klachten die kunnen optreden bij een disbalans zijn diabetes type 2, hormonale migraine, huidproblemen, slaapproblemen, stemmingswisselingen, gebrek aan energie, extreme vermoeidheid, overgewicht etc. Je lichaam in balans houden tijdens het afvallen doe je met de juiste voeding en beweging en de juiste hoeveelheid in beide.

 

Simpele tips om je hormonen in balans te houden:

1.     Eet de juiste voeding. Dit betekent voldoende eiwitten, vezels en onverzadigde vetten. Ja ook voldoende vetten, want je hormonen bestaan uit vetten. Deze voedingsstoffen geven je een verzadigd gevoel, zorgen voor spieropbouw en het behouden van je spieren en ze zijn goed voor je hormonen en darmen. Vermijd snelle koolhydraten en vezelarme producten zoveel mogelijk. Deze producten geven maar voor een korte periode een verzadigd gevoel. Je bloedsuikerspiegel stijgt flink, waardoor je even verzadigd zit maar deze daalt vervolgens weer snel en hierdoor krijg je weer opnieuw trek. Pieken in je bloedsuikerspiegel kosten je veel energie waardoor je vermoeid kan raken. Het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel verminderd eetdrang. Dit doe je door snelle koolhydraten zoveel mogelijk te mijden. Vermijd de traag opneembare koolhydraten niet volledig, want deze zijn onmisbaar voor je hersenen en zenuwstelsel.

 

2.     Beweeg voldoende. Bij bewegen tijdens het afvallen denken we vaak dat we 3,4 of zelfs 5 keer in de week flink moeten sporten. Dit is niet helemaal waar. Waar het om gaat is dat je op de juiste manier sport. Krachttraining is goed voor je hormonen omdat je groeihormonen aanmaakt, maar te veel en te hard sporten kan negatieve gevolgen hebben voor je lichaam. Je hormonen raken hierdoor uitgeput of ontregelt. Door de drempel voor jezelf te hoog te leggen kan je stress ervaren, terwijl je sport voor je ontspanning of om af te vallen. Stress zorgt voor het tegenovergestelde van ontspanning. Bouw het rustig op en ga zo nodig steeds een stapje verder. Doe maximaal 2 tot 3 keer per week aan krachttraining en wissel het verder af met bijvoorbeeld wandelen in de natuur, hardlopen en yoga. Doe waar jij je fijn bij voelt en laat je lichaam lekker bewegen. Ga bij voorkeur buiten sporten zodat je ook meteen Vitamine D opneemt.

 

3.     Vermijd stress. Door stress maakt het lichaam het hormoon cortisol aan in het lichaam. Cortisol hebben we nodig in het lichaam, maar langdurig een overmaat aan cortisol kan leiden tot gewichtstoename, acne, blauwe plekken etc. Door het vrij maken van cortisol komt er energie vrij in het lichaam. Het lichaam denkt namelijk dat het energie nodig heeft om snel te kunnen reageren, ook wel bekend als fight or flight reactie. Wanneer je die energie niet verbruikt doordat je op de bank zit wordt de extra energie weer opgeslagen als vet. Daarnaast stimuleert cortisol de (zoete)eetlust, waardoor je meer gaat eten. Op deze manieren heeft stress negatieve invloed op het afvallen. Wanneer je veel stress ervaart is het goed om magnesiumrijke voeding te nemen. Je kunt eventueel ook een magnesium supplement gebruiken. Let wel goed op de maximale veilige dosis van 250 milligram magnesium per dag en ga daar dus niet overheen. Stress vreet als het ware je magnesium op en magnesium heb je nodig voor een goede en diepe slaap waarbij je juist tot rust komt.

 

4.     Zorg voor voldoende ontspanning. Tijdens ons drukke leventje staan we continue op standje aan, willen we overal bij aanwezig zijn en hebben we continue het gevoel iets te moeten doen. Langdurige stress of spanningen zorgen ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Hierdoor kun je dingen vergeten, ben je sneller afgeleid en ben je gevoeliger voor negatieve emoties. Negatieve emoties kunnen zich uiten in stemmingswisselingen. Denk eens goed na wanneer je voor het laatst iets hebt gedaan wat jou pure ontspanning geeft. Denk bijvoorbeeld aan alleen wandelen in de natuur, een boek lezen, in bad gaan of een Spa avond houden, luisteren naar de fluitende vogels, alleen een kopje koffie gaan drinken of kijken naar een de zonsondergang. Zoals je ook momenten inplant voor de mensen om je heen, is het ook belangrijk dat je momenten voor jezelf inplant.

 

5.     Een goede nachtrust is ook een hele belangrijke. Tijdens je slaap kom je tot rust en je lichaam krijgt de kans om te herstellen en om de prikkels van de dag te verwerken. Daarnaast is een goede nachtrust essentieel voor gezonde hersenen. Vooral de kwaliteit van je slaap is belangrijk. Zorg voor een onverstoorde nachtrust en probeer 8 uur per nacht te slapen. Langdurig slaaptekort verhoogt de kans op obesitas, Alzheimer, depressiviteit en hart- en vaatziekten. Als je voldoende slaapt wordt je uitgerust wakker, voel je je fitter en productiever. Probeer minimaal 1 uur voordat je gaat slapen je telefoon weg te leggen zodat je lichaam de kans krijgt om het hormoon melatonine aan te maken waardoor je moe wordt en je goed in slaapt valt.

 

Zoals je gelezen hebt is er meer van belang dan alleen gezonde voeding en beweging tijdens het afvallen of wanneer je je leefstijl wil verbeteren. Start niet zomaar met een bepaald dieet of trainingsschema, maar lees je eerst goed in! Kom je hier zelfstandig niet uit, ga dan op zoek naar goede begeleiding. En het allerbelangrijkste, luister goed naar je lichaam! Het vertelt je namelijk veel meer dan je denkt, maar je moet de seintjes van je lichaam leren begrijpen.


Dit artikel is geschreven door Emily Drossaert


Over gastblogger Emily

Hi, mijn naam is Emily Drossaert. Ik ben diëtist met een grote passie voor voeding en beweging. Ik geloof dat een gezonde leefstijl begint in je brein. Het gaat namelijk niet alleen over gezonde voeding en flink sporten. Op Foodlies.nl ga ik vooral schrijven over mindset, ontspanning en hormonen.  

1 Reactie

  1. Ingrid

    Super duidelijk artikel, dankjewel 🙏

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken? En welke olie kun je beter in het schap laten staan? De hoogste tijd om de verschillen eens op een rij te gaan zetten. ...

Lees meer

Stay connected