Waarom intuïtief eten werkt

6 - 04 - 2022 | Voeding

Diëten lijken de standaard te zijn geworden. Bijna iedereen heeft het wel eens geprobeerd. Hoeveel diëten kun jij zo opnoemen? En misschien wel belangrijker, wat heeft het je opgeleverd? Ben je die gewenste kilo’s echt kwijtgeraakt of is je relatie met eten alleen maar meer verstoord geraakt?

Bij diëten ligt de focus vooral op wat en hoeveel je eet en minder op hoe en waarom je eet. Terwijl dat laatste nou net het belangrijkste is. Daarnaast is diëten vooral iets wat op de korte termijn resultaat geeft. Terwijl je graag resultaat wilt hebben op de langere termijn. Laat Intuïtief eten nou geen quick fix zijn. Het is geen dieet want er wordt je niet verteld hoeveel en wat je mag eten. Er zijn geen restricties, je hoeft geen calorieën te tellen of op je koolhydraten te letten. In plaats daarvan ga je de focus leggen op de interne signalen van je eigen lichaam.

Er is slechts een regel: je moet diëten voor altijd uit je leven verbannen. Je geeft jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten wat je wilt zonder schuldgevoelens en schaamte. Je vertrouwt erop dat je lichaam je vertelt wanneer, wat en hoeveel je moet eten. 

Intuïtief eten doe je volgens 10 principes. Dit zijn geen regels, maar richtlijnen. Het gaat er vooral om wat je lichaam jou vertelt. Ook met intuïtief eten kun je je doelen behalen.


Wat is intuïtief eten?

Intuïtief eten is een op wetenschappelijk onderbouwde anti-dieet benadering van eten die emotie, instinct en rationeel denken integreert. Je leert met behulp van 10 principes hoe je in contact kunt komen met je innerlijke signalen zoals honger, verzadiging en voldoening. Met intuïtief eten neem je voorgoed afscheid van diëten en leer je weer op je lichaam vertrouwen.

Eigenlijk is iedereen geboren als intuïtieve  Denk aan huilende baby’s. Door te huilen geven ze aan dat ze honger hebben en ze stoppen vervolgens als ze genoeg hebben gehad. Naarmate we ouder worden komt hier vaak verandering in. We creëren onze eigen regels over eten en ontwikkelen steeds meer gedachten en oordelen rondom eten. Zo verlies je iedere keer weer een stukje van de intuïtieve eter die je in je hebt en verander je langzaam in een diëter. 


Waarom intuïtief eten?

Inmiddels zijn er meer dan 125 onderzoeken die het voordeel van intuïtief eten aantonen.  Hierdoor is het een goed onderbouwde anti-dieet methode.

Voordelen van intuïtief eten: 

  • Hogere waardering van en meer tevredenheid over het lichaam
  • Positief emotioneel functioneren
  • Meer levensvoldoening
  • Onvoorwaardelijk zelfrespect en optimisme
  • Psychologische weerbaarheid
  • Meer motivatie om te bewegen wanneer de nadruk ligt op genieten

Verschillende studies tonen aan dat mensen die in contact staan met de behoeften van hun lichaam zich beter voelen en hun kwaliteit van leven hebben verbeterd. Bovendien hebben mensen die intuïtief eten minder verstoord eetgedrag. Hierbij kun je denken aan restrictief eten, maaltijden overslaan, chronisch diëten en minder schuldgevoelens. 

Misschien denk je nu wel: leuk allemaal, maar na zolang diëten denk ik dat ik dit toch niet kan. En logisch dat dit zulke reacties op kan roepen, daarom is het juist belangrijk om het vertrouwen in je eigen lichaam weer terug te krijgen, het is nooit te laten om diëten los te laten. Ook jij kan intuïtief !

Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

De dieetcultuur

De dieetcultuur

De zomer komt er weer aan. De hoogste tijd om aan onze bikini body te gaan werken. Even die paar “extra kilootjes” eraf! Oftewel: de tijd van het jaar waarin de dieetcultuur nog even extra toeslaat.

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest