Wanneer heb je een verstoorde relatie met eten?

21 - 02 - 2022 | Voeding

Om mij heen zie ik het zo vaak. Mensen met een verstoorde relatie met eten, voornamelijk vrouwen. Zelf heb ik ook heel wat jaren een verstoorde relatie met eten gehad, wat bij mij zelfs resulteerde in een eetstoornis. Soms kun je duidelijk zien dat iemand een verstoorde relatie met eten heeft en soms valt het niet zo op. 

Een verstoorde relatie komt vaak voort vanuit obsessief gedrag. Denk hierbij aan calorieën tellen, restricties, diëten en ga zo nog maar even door. Het kan best lastig zijn om van jezelf te zeggen dat je een verstoorde relatie met eten hebt. Vaak heb je het niet of laat door, begint het onschuldig of wil je het simpelweg niet inzien. 

In deze blog ga ik je onder andere antwoord geven op de vraag: “wanneer heb je een verstoorde relatie met eten?”


Hoe kun je het herkennen?

Herken jij je in één of meer van de volgende punten, dan is de kans groot dat je een verstoorde relatie met eten hebt.

  • Je categoriseert voeding als ‘goed’ of ‘fout’ of ‘gezond’ of ‘ongezond’.
  • Je voeding bezorgt jou stress. 
  • Je bedenkt excuses om sociale gelegenheden met eten te vermijden.
  • Je voelt je schuldig na het eten van bepaalde producten. 
  • Je compenseert regelmatig. 
  • Je weegt eten af of telt calorieën / macro’s.
  • Spontaan uiteten gaan geeft je stress.
  • Je wilt zo gezond mogelijk eten.
  • Je denkt veel aan eten, ook als je geen honger hebt.
  • Je hebt vaste tijden waarop je van jezelf mag eten. 
  • Je eet vaak te weinig of juist heel veel. 
  • Je schrapt bepaalde voedingscategorieën, zoals koolhydraten
  • Je rekent je voeding uit in punten of calorieën.
  • Je houdt altijd rekening met de invloed van wat je eet op je gewicht.  

En dit is zelfs nog niet eens alles!


Goed of fout

Voedingsmiddelen in ‘goed’ of ‘fout’ categoriseren is iets dat ik vaak voorbij zie komen. Niet gek, want dit komt voort uit de dieetcultuur. Een komkommer is goed en patat is slecht, volkoren tortilla’s zijn goed en suiker is slecht en ga zo nog maar even door. Onthoud het volgende goed: er is nooit één voedingsmiddel wat je gezond of ongezond maakt. Het gaat er om hoeveel je ervan eet en hoe vaak je het eet en misschien ook wel waarom je het eet? 

Juist door voedingsmiddelen in ‘goed’ of ‘fout’ categoriseren, maak je de ‘foute’ voedingsmiddelen nog aantrekkelijker. Het zwart-wit denken is ook iets wat veel voorkomt bij perfectionisme. Probeer of je voortaan vaker ‘neutraal’ kunt denken.


Schuldgevoelens

Door voedingsmiddelen te categoriseren in goed of fout is de kans groot dat je je schuldig gaat voelen als je iets eet dat jij als ‘fout’ bestempeld. Stel jezelf voortaan de vraag. Heb je er iemand voor moeten vermoorden? Pas dan mag je je schuldig voelen. Anders hoef je je nooit schuldig te voelen om wat je hebt gegeten.  Voeding is namelijk zoveel meer dan calorieën. Het is namelijk ook genot, energie voor je lichaam, samenzijn en nog zoveel meer. 


Oerhonger

Grijp je regelmatig naar suikerrijk of vettig voedsel? Ga dan eens bij jezelf na of je wel echt voldoende eet. Wat we vaak zien bij mensen met een verstoorde relatie met eten is dat ze zo weinig mogelijk proberen te eten. Wat dan vaak ontstaat is een soort oer honger, een enorme drang naar eten. Als je dit hebt gaan vaak alle bedoelingen rondom voedzaam eten over boord, aangezien je lichaam simpelweg gewoon uitgehongerd is. Hierdoor grijp je eerder naar suikerrijk voedsel of vettig voedsel. Ook als je denkt dat je echt wel voldoende eet, kan het goed zijn dat dit niet zo is.


Calorieën en macro’s tellen

Heb je net je eten op en vul je gelijk alweer Myfitnesspal in of een andere app om te bij te houden hoeveel je hebt gegeten? Dat moet je dan veel energie en verloren tijd kosten. Het is niet gezond om daar de hele dag mee bezig te zijn. Het is lastig om dit los te laten, waarschijnlijk geeft het je momenteel veel controle. 

Hetzelfde geldt voor de weegschaal. Als je heel geluk wordt als je bent afgevallen en heel ongelukkig wordt al je bent aangekomen, dan ben je in beide gevallen niet goed bezig. Beide geven een vals gevoel van controle. Daarnaast laat je een cijfer veel te veel macht laat hebben op hoe je jezelf voelt. 

Deze controle geeft je eigenlijk helemaal geen controle, want het zorgt in veel gevallen voor meer eetbuien. Want wat gebeurd er als je toch al over je calorie-inname zit? Ach dan is het toch al verpest en kun je net zo goed nog meer gaan eten. Of als je bent aangekomen, dan ga je waarschijnlijk minder eten en jezelf restricties opleggen, en laten die restricties nou net de oorzaak zijn van eetbuien. Hierdoor blijf je in de vicieuze cirkel hangen. 

Het is niet de bedoeling dat eten iets is waar je controle over moet hebben. Je wereld wordt zo klein, wanneer je altijd maar controle wilt hebben over je eten. Pas wanneer het je lukt om dit los te laten, zul je vrijheid gaan voelen.


Buiten de deur eten

Bekijk je dagen van te voren alvast de menukaart van een restaurant om uit te tellen hoeveel calorieën iets bevat of om te kijken welk gerecht het magerst/gezondst is? Ga dan eens bij jezelf na hoe gezond je relatie met voeding daadwerkelijk is. Uit eten gaan moet iets leuks zijn, waar je naar uitkijkt. Je zou moeten eten waar je op dat moment echt zin in hebt. Is dat een burger dan is dat een burger, is dat een salade dan is dat ook prima.


Wat is het verschil tussen een verstoorde relatie met eten en een eetstoornis?

Een verstoorde relatie met eten belemmert het dagelijks functioneren nog niet, wat bij een eetstoornis wel het geval is. Vaak is een verstoorde relatie met eten voorloper op het ontwikkelen van een eetstoornis.

Onderschat een verstoorde relatie met eten niet, want je kan er wel degelijk veel hinder van ondervinden. Zo kan het denken aan eten al een groot deel van je gedachten in beslag nemen. Neem het vooral serieus en probeer het niet weg te schuiven. Praat er over met iemand die je vertrouwd.

Als het aan mij ligt, kan ik nog uren doorschrijven over dit onderwerp. Een grote kans dat er nog een deel 2 aan gaat komen.


Mocht je iets hebben gehad aan dit artikel? Deel het vooral op Instagram en vergeet @foodlies.nl niet te taggen in je stories!

Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stay connected

Pin It on Pinterest