Welke Griekse yoghurt is gezond?

26 - 08 - 2020 | Vergelijkingen

Typisch zo’n product dat je in de koelkast van de meeste huishoudens aantreft: Griekse yoghurt. En dat in alle soorten en maten. Van naturel- tot passievruchtsmaak, en van mager tot volvet. Griekse yoghurt met een smaakje bevat over het algemeen veel toegevoegde suiker, en is daarom een minder gezonde voedselkeuze. Maar zijn de naturel versies dan wél gezond? 

In dit artikel vergelijk ik verschillende soorten Griekse yoghurt naturel. Mocht je jezelf afvragen of je nog zonder schuldgevoel Griekse yoghurt kunt eten, of welke variant je het beste in je winkelwagentje kunt gooien; verderop lees je het antwoord!

Disclaimer

Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Ik heb voor jullie de volgende varianten met elkaar vergeleken:

  • Optimel Yoghurt Griekse Stijl Naturel
  • Almhof Griekse Stijl Yoghurt 0% vet
  • Milbona Greek Style yoghurt 2% vet (LIDL)
  • Fage Total Griekse yoghurt 5% vet
  • AH Yoghurt Griekse stijl 5% vet
  • Katharos Yoghurt Grieks naturel 0% vet
  • De Zaanse Hoeve Yoghurt Griekse stijl 2% Vet
  • Milsani Griekse Stijl (Aldi)
  • De Zaanse Hoeve Yoghurt Griekse Stijl 10% vet
  • Jumbo Yoghurt Griekse 0,1% vet

De vergelijking


Calorieën

Laten we allereerst kijken naar het verschil in de hoeveelheid calorieën. Met de nadruk op ‘verschil’, want dat is absoluut aanwezig! Met respectievelijk 40, 43, en 46 kcal per 100 gram, zijn Katharos Yoghurt Grieks 0%, Jumbo Yoghurt Griekse 0,1% Vet en Milsani Griekse stijl de varianten met de minste calorieën. Daarna volgen nog een aantal Griekse yoghurts die minder dan 100 kcal per 100 gram bevatten, namelijk die van Optimel (54 kcal), Almhof (54 kcal), Milbona (58 kcal), De Zaanse Hoeve 2% vet (60 kcal), Albert Heijn (79 kcal) en Fage (96 kcal). 

De variant die het meest calorierijk is, is de Griekse Yoghurt van De Zaanse Hoeve met 10% vet. Met 120 kcal per 100 gram bevat deze maar liefst drie keer zoveel calorieën als de yoghurt van Katharos! Wees je dus bewust van het feit dat het aantal calorieën van een gemiddelde portiegrootte Griekse yoghurt (150 gram) enorm kan variëren, in dit geval tussen de 60 en 180.


Vet

Dat grote verschil in calorieën moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. De oorzaak ligt hier voornamelijk bij de aan- of afwezigheid van vet. Dat de varianten met 0% vet ook daadwerkelijk vrij zijn van vetten, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Maar wat je misschien nog niet wist, is dat het percentage op de verpakking aangeeft hoeveel gram vet (per 100 gram) in de yoghurt zit. Dit houdt dus in dat een variant met 2% vet, 2 gram vet per 100 gram bevat. 5% vet-varianten bevatten 5 gram vet per 100 gram, en de soorten met 10% vet bevatten 10 gram vet per 100 gram. 

Opvallend is dat het meerendeel van deze vetten uit het type verzadigd vet bestaat. Zo bevat Griekse yoghurt met 10% vet (zoals De Zaanse Hoeve 10% vet) 7,5 gram verzadigd vet per 100 gram. Gaan we uit van een gemiddelde portie van 150 gram, komt dit uit op een totaalaantal van meer dan 11 gram verzadigd vet! Nu kan het eten daarvan af en toe geen kwaad, maar als je graag wilt afvallen is het wellicht verstandiger om over te kiezen voor een Griekse yoghurt met 2- of 0% vet. 

Mocht je juist wat in gewicht willen aankomen, dan is het niet erg om te kiezen voor een volle variant. Dit is namelijk een gemakkelijke manier om extra calorieën binnen te krijgen, zonder in volume meer te moeten eten!


Koolhydraten

Naast vet en eiwit, bevat Griekse yoghurt ook koolhydraten. De hoeveelheid hiervan ligt erg dicht bij elkaar; tussen de 3 en 4,5 gram per 100 gram. De minste koolhydraten vind je in Milsani Griekse Stijl van Aldi (3 gram), de meeste in AH Griekse stijl en De Zaanse Hoeve Griekse stijl 2% vet (4,5 gram). 

Voor Griekse yoghurt naturel geldt dat de hoeveelheid koolhydraten gelijk staat aan de hoeveelheid suiker. Dit komt doordat de koolhydraten bestaan uit melksuiker (lactose), iets dan van nature in zuivelproducten aanwezig is. Aan de varianten die ik met elkaar heb vergeleken zijn geen suikers toegevoegd.


Eiwitten

We zijn inmiddels aangekomen bij het vergelijken van het macronutriënt eiwit! Opvallend is dat de hoeveelheid hiervan per Griekse yoghurt enorm verschilt. Zo zijn er een aantal varianten die vrij weinig eiwit bevatten, maar ook een paar die er met het eiwitgehalte ver bovenuit steken. Bijvoorbeeld de Griekse Stijl 0% vet van Almhof (9,8 gram) en de Fage Total Griekse Yoghurt (9 gram). De minste hoeveelheid eiwit tref je in De Zaanse Hoeve Yoghurt Griekse stijl 10% vet (4,5 gram), en de Yoghurt Griekse stijl van AH (4 gram). Van de overige soorten varieert het eiwitgehalte tussen 5,8 en 6 gram per 100 gram yoghurt.


Zout

Zout? Jazeker, Griekse yoghurt bevat zout. Niets om je zorgen over te maken, want de hoeveelheid is minimaal en bovendien van nature aanwezig. Aan geen enkele variant is dus extra zout toegevoegd. De hoeveelheid zout ligt voor de soorten in deze vergelijking tussen 0,09 en 0,2 gram per 100 gram yoghurt.


Conclusie

Eigenlijk komen de meeste Griekse yoghurt varianten goed uit de test en zijn er veel ‘gezond’. Welke yoghurt de beste keuze is, is afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Misschien ligt jouw prioriteit bij de hoeveelheid eiwitten of het aantal calorieën, of wellicht is smaak voor jou bepalend. Bekijk de tabel met de vergelijking nog maar eens, en kies vooral de variant die het best bij jou en je leven past!

Van de in totaal 10 soorten Griekse yoghurt die ik met elkaar heb vergeleken, beschouw ik de volgende 7 als een ‘gezonde’ keuze:

  • Optimel Yoghurt Griekse Stijl Naturel
  • Almhof Griekse Stijl Yoghurt 0% vet
  • Milbona Greek Style yoghurt 2%
  • Katharos Yoghurt Grieks Naturel 0% vet
  • De Zaanse Hoeve Yoghurt Griekse Stijl 2% vet
  • Milsani Griekse stijl
  • Jumbo Yoghurt Griekse 0,1% vet

Kies bij voorkeur een variant met een vetpercentage van 0- of 2%. Mocht je over de gehele dag weinig verzadigde vetten consumeren, dan is het op zich niet erg om voor een volle variant met meer vet kiezen. Let er in dat geval (indien je op gewicht wilt blijven) wel op dat je niet meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt!

Met deze artikelen probeer ik jullie te inspireren en te motiveren om bewuste, gezonde keuzes te maken. Dit betekent natuurlijk niet dat wat ik zeg ‘goed’, en wat een ander zegt ‘fout’ is. En dat geldt ook voor producten; zoals ik eerder aangaf moet je voedingsmiddelen altijd in de context van je gehele voedingspatroon plaatsen. Hopelijk heeft dit artikel jullie geïnspireerd om op zoek te gaan naar de voor jou perfecte Griekse yoghurt. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk en geniet!

Ik eet Griekse yoghurt altijd graag met granola. Benieuwd welke granola een gezonde keuze is? Dat vertel ik je in dit artikel.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected