Welke noedels zijn een gezonde keuze?

16 - 08 - 2020 | Vergelijkingen

Comfort food ten top: noedels! En dan heb ik het niet over die zakjes instant noedelsoep waar je gekookt water bij moet gooien (hoewel er een periode is geweest waarin ik dit super lekker vond!). Nee, ik heb het over dampende noodle bowls met veel groenten. En wist je dat de noedelsoort een grote rol speelt

Deze keer neem ik jullie mee in de wereld van noedels! En die wereld is groot: van vers tot gedroogd, van dun tot dik en van rijst-, tot tarwebasis. Naast dat ik laat zien dat er verschillende soorten zijn, sta ik uitgebreid stil bij het verschil qua voedingswaarden. Op basis van mijn kennis vertel ik uiteraard ook welke varianten een gezonde-, of juist ongezonde voedselkeuze zijn! Voor deze vergelijking heb ik gekozen voor 8 verschillende gedroogde noedels uit de supermarkt. Lees je mee?

Disclaimer
Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit dezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Ingrediënten

Conimex Wok noodles
TARWEMEEL, palmolie, gemodificeerd tapiocazetmeel, zout

Smaakt Bio Spelt Noedels
Spelt(tarwe)bloem

Go-Tan Whole wheat noodles volkoren bio
80% harde volkoren TARWEbloem*, 20% TARWEmeel

Go-Tan Egg noodles organic
TARWEbloem*, 5% KIPPENEI*, zout, zuurteregelaars (natrium bicarbonaat, kalium carbonaat).

Samasaya Zeewier noedels
TARWEbloem van harde tarwe, zeewier (4,5%)

Fairtrade Original Thaise rijst noedels witte rijst
Rijst (95%), tapiocazetmeel

Jumbo Volkoren Noodles
Volkoren tarwemeel

Fairtrade Original Thaise rijst noedels zilvervliesrijst
Zilvervliesrijst (50%), rijst (30%), rijstzetmelen (15%), tapiocazetmeel


De vergelijking


Calorieën

Laten we beginnen met de hoeveelheid calorieën. Zoals je in de vergelijkingstabel kunt zien, zit er geen groot verschil in dat aantal. De meeste soorten bevatten tussen 343 en 364 kcal per 100 gram. De Wok noodles van Conimex springen er met 410 kcal per 100 gram wel bovenuit!


Vet

De verklaring is te vinden bij het macronutrient ‘vet’: Conimex Wok noodles bevatten meer vet dan de andere soorten (12 gram per 100 gram). De overige soorten hebben een gelijkwaardige hoeveelheid vet. Fairtrade Original Thaise noedels op basis van witte rijst hebben de minste hoeveelheid vet, slechts 0,2 gram per 100 gram. Voor de noedels die ik niet genoemd heb, geldt een hoeveelheid tussen 0,9 en 2,5 gram vet (per 100 gram product).

Veel belangrijker dan de totale hoeveelheid vet, is om te kijken naar het gehalte verzadigd vet. Ook dit aantal ligt dicht bij elkaar en varieert tussen 0,1 en 0,7 gram per 100 gram noedels. Behalve de Conimex Wok Noodles, met per 100 gram maar liefst 6 gram verzadigd vet!


Koolhydraten

Net als bij de hoeveelheid calorieën en vet, is er ook qua koolhydraten geen noemenswaardig verschil op te merken. Met respectievelijk 83 en 75,1 gram zijn de witte- en zilvervliesrijst rijstnoedels van Fairtrade Original het meest rijk aan koolhydraten. De minste koolhydraten vind je in de biologische en volkoren noodles van Go-Tan en de Conimex Wok noodles, namelijk 64 en 65 gram per 100 gram. De overige varianten hebben een aantal dat ligt tussen 70 en 74 gram koolhydraten (natuurlijk weer per 100 gram product).

In de hoeveelheid suikers zit een groter verschil: van varianten met vrijwel geen suiker, tot Smaak Bio Spelt Noedels met maar liefst 7,3 gram suiker per 100 gram.


Vezels

Bij het beoordelen van de gezondheidswaarde van noedels, laat ik het vezelgehalte zwaar meewegen. Niet-volkoren noedels (Conimex Wok noodles, Smaakt Bio Spelt Noedels, Go-Tan Egg noodles organic, Samasaya Zeewier Noedels en witte rijstnoedels van Fairtrade Original) bevatten met 1,1 tot en met 2,8 gram vezels de minste hoeveelheid. En dat is een stuk minder dan in de volkoren varianten, hoewel er bij die soorten sprake is van een groot onderling verschil! Kijk maar:

De Go-Tan Whole wheat noodles bevatten 11 gram vezels (per 100 gram), terwijl voor de volkoren noodles van Jumbo en de Fairtrade rijstnoedels op basis van zilvervliesrijst een hoeveelheid van 6,1 gram geldt. Scheelt best wel, nietwaar? Soorten met een vezelgehalte van 6 gram of meer zou ik bestempelen als vezelrijk, en daarmee als een goede keuze!


Eiwitten

Misschien niet het meest belangrijke macronutrient om bij stil te staan als we praten over noodles, maar dat gaan we natuurlijk tóch doen! De Whole wheat noodles van Go-Tan bevatten de meeste proteïne, namelijk 14 gram (per 100 gram noodles). De Fairtrade Original Thaise rijstnoedels op basis van witte rijst is met 4 gram eiwit de soort met de minste hoeveelheid. Voor de soorten die ik niet genoemd heb, ligt (per 100 gram noedels) de hoeveelheid tussen 10 en 12 gram eiwit.


Zout

Er zit een kleine variatie in de hoeveelheid zout, maar in alle gevallen blijft het aantal onder 1 gram (per 100 gram noedles). Conimex wok Noodles, Go-Tan egg noodles organic en Samasaya zeewier noodles zijn met respectievelijk 0,85, 1 en 0,39 gram de soorten die het meeste zout bevatten. 


Ingrediënten

Eigenlijk bevatten alle noodles vrij weinig ingrediënten. De basis bestaat uit tarwebloem, speltbloem, rijst of volkoren tarwemeel. Wel is er bij een aantal varianten (Go-Tan Egg noodles organic en Conimex Wok noodles) zout toegevoegd, en bestaan de Conimex Wok noodles deels uit palmolie. Over dat laatste ben ik niet echt te spreken: palmolie bevat veel verzadigd vet en beschouw ik daarom als een minder gezonde keuze.

Dan valt er nog iets op aan de ingrediëntenlijst van de Go-Tan Egg noodles. Deze vertelt  ons namelijk dat deze ‘eiernoodles’ slechts voor 5% uit ei bestaan. Verder bestaan ze gewoon uit tarwebloem. Voor de Samasaya Zeewier noedels geldt hetzelfde verhaal; deze bevatten heel veel tarwebloem en vooral heel weinig zeewier (slechts 4,5%). Bekijk dus altijd kritisch het etiket, en laat je niet in de maling nemen door misleidende productnamen!


Conclusie

Zonder twijfel gaat mijn voorkeur uit naar de Go-Tan Whole wheat noodles volkoren bio! Deze variant bevat de meeste vezels en proteïne, het minste zout en weinig verzadigd vet. Jumbo Volkoren Noodles en Fairtrade Original Thaise rijstnoedels zilvervliesrijst vind ik – ondanks een iets lager vezelgehalte – ook een prima keuze! De overige varianten zou ik niet direct aanraden, puur vanwege het gebrek aan voldoende vezels. (Mocht je fodmap-arm eten en/of tarwe niet goed verdragen, dan zijn de Smaakt Bio Spelt Noedels trouwens geen verkeerde keuze.)

Met dit artikel hoop ik jullie opnieuw te hebben geïnspireerd en gemotiveerd om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt! Dit betekent niet dat wat ik zeg ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat alleen zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het belangrijkste is, en blijft: kies de variant waar jij je goed bij voelt!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected