Welke olie is gezond?

7 - 10 - 2020 | Voeding

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken? En welke olie kun je beter in het schap laten staan? De hoogste tijd om de verschillen eens op een rij te gaan zetten. 


Olie is een bron van vet, en met vet is natuurlijk niets mis. Vet is namelijk brandstof voor je lichaam en bevat veel vitamine E. Ons lichaam heeft vet nodig, maar het is wel belangrijk om op het soort vet te letten. Zo zijn vetten grofweg in te delen in twee soorten:

  1. Onverzadigde vet, ook wel de ‘gezonde’ vetten genoemd
  2. Verzadigd vet, ook wel de ‘minder gezonde’ vetten genoemd

Verschil tussen olie en vet

De termen olie en vet worden regelmatig door elkaar gebruikt, maar er is een verschil. Olie is namelijk bij kamertemperatuur vloeibaar en vet is bij kamertemperatuur vast. De harde vetten bestaan voornamelijk uit verzadigd vet. Olie bestaat grotendeels uit onverzadigd vet en is daarom vloeibaar bij kamertemperatuur. 

Olie zal altijd een combinatie zijn van zowel onverzadigd als verzadigd vet. Wel is het belangrijk dat de hoeveelheid verzadigd vet laag is en de hoeveelheid onverzadigd vet juist hoog. Dit kun je natuurlijk aflezen op het etiket. De totale hoeveelheid vet en de hoeveelheid verzadigd vet staat namelijk altijd op de achterkant vermeld. Maar je kunt ook kijken of de olie bij kamertemperatuur vloeibaar of vast is. Is de olie vloeibaar? Dan kun je er vanuit gaan dat het voornamelijk uit onverzadigd vet bestaat.

Bakken met een vloeibare olie is dus beter voor de gezondheid. Oliën rijk aan onverzadigd vet verlagen namelijk het risico op bepaalde hartziekten. De meeste oliën bevatten dan ook veel onverzadigd vet. Alleen kokosolie en en palmolie bevatten veel verzadigd vet en zijn bij kamertemperatuur dan ook vast. 


Hoe zit het dan met kokosolie?

Vandaag de dag wordt kokosolie nog steeds door veel dieetgoeroes, foodbloggers en influencers de hemel in geprezen. Het zou bacteriën doden, helpen bij het afvallen en zelfs je weerstand ondersteunen. Alleen jammer dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is voor deze zogenoemde positieve eigenschappen. In de loop der jaren is en nog te weinig bruikbaar onderzoek gedaan naar kokosolie. 

Kokosolie bestaat voornamelijk uit verzadigd vet (84 gram per 100 gram). Te veel verzadigd vet verhoogt je ‘slechte’ cholesterol, ofwel LDL-cholesterol. Dit verhoogt de kans op hart en vaatziekten. 

Kokosolie bestaat voornamelijk uit laurinezuur. Mensen die kokosolie juist promoten geven aan dat laurinezuur goed is voor de gezondheid, omdat de vertering ervan anders zou verlopen in het lichaam dan bij andere verzadigde vetten. Maar ook hier is weer onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor. Echter is laurinezuur van de verzadigde vetten, in vergelijking tot koolhydraten, het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen. 

Een beetje kokosolie kan geen kwaad, maar je kunt er beter niet te veel van eten en misschien dat mijn mening veranderd als er meer wetenschappelijk bewijs is, maar zolang dat er niet is geef ik de voorkeur aan oliën die rijk zijn aan onverzadigd vet. Dit omdat de gezondheidsvoordelen van onverzadigd vet wel wetenschappelijk zijn bewezen en de gezondheidsnadelen van verzadigd vet ook. 


In welke olie kun je het beste bakken?

Wellicht vraag je jezelf nu af welke olie je het beste kunt gebruiken bij het bereiden van je maaltijden. Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van oliën met een juiste vetzuur samenstelling.

*Deze soorten zijn minder geschikt om sterk te verhitten. 

Kortom, gebruik tijdens het bakken vooral oliën die laag zijn in verzadigd vet en vloeibaar zijn bij kamertemperatuur, zoals: olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en bovengenoemde opties. Bekijk het etiket en ga voor een variant met < 20 gram verzadigd vet per 100 gram.

Ik hoop jullie weer geïnspireerd te hebben.

5 Reacties

  1. Jet

    Hi!
    Ik heb laatst koolzaadolie “ met roomboter-smaak” gekocht,bij de Ikea of all places! Heb jij hier al ervaring mee? Zit nu in de trein maar ga thuis gelijk het etiket lezen! Gekocht omdat je “ collega” Anky van Lazyfitgirl schreef dat koolzaadolie een goede optie was….

    Antwoord
    • Lisa Sprenkeler

      Hoi Jet,

      Yes die is top! Gebruik hem zelf ook.

      Antwoord
  2. Jet

    Haha,leuk,dank voor je reaktie!
    Fijne avond!
    Jet.

    Antwoord
  3. Willianne

    Welke olie kan ik het beste gebruiken in mijn homemade granola? Hiervoor gebruik ik al jaren kokosolie, en daarvan vind ik ook de geur en smaak erg lekker. Valt dit niet teveel weg bij het gebruik van andere olie? Alvast bedankt voor je advies!

    Antwoord
    • Lisa Sprenkeler

      Hoi Willianne,

      Ik gebruik zelf altijd zonnebloemolie voor mijn granola.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Wat zijn eiwitten?

Wat zijn eiwitten?

Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is één van de drie macronutriënten. Onder macronutriënten vallen; koolhydraten, vetten en eiwitten.

Lees meer

Stay connected