Welke pasta is gezond?

25 - 07 - 2020 | Uncategorized

Van glutenvrije pasta tot aan rode linzen pasta en van spelt pasta tot aan volkoren pasta. Weet jij soms niet welke pasta een gezonde keuze is? Dat kan ik maar al te goed begrijpen, want in de supermarkt zie je soms door de bomen het bos niet meer door allerlei verschillende soorten pasta. 

Naast dat ik laat zien dat er verschillende soorten zijn, sta ik uitgebreid stil bij het verschil qua voedingswaarden. Op basis van mijn kennis vertel ik uiteraard ook welke varianten een gezonde-, of juist minder gezonde keuze zijn! Voor deze vergelijking heb ik gekozen voor 8 verschillende pasta’s uit de supermarkt. Lees je mee?

Disclaimer
Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit dezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Ingrediënten

AH Penne spelt volkoren
Ingrediënten: Volkoren speltmeel

Grand’ Italia Salade pasta penne
Ingrediënten: Durum tarwepasta (33,3%): durum TARWEGRIES., Pasta met tomaat (33,3%): durum TARWEGRIES, gedroogde tomaten in poedervorm (4%)., Pasta met spinazie (33,3%): durum TARWEGRIES, gedroogde spinazie in poedervorm (2%). 

AH Penne spelt
Ingrediënten: speltmeel

Atkins Penne
Ingrediënten: TARWEGLUTEN, HAVERvezel, durum TARWEgries, erwteneiwit, kippenEI-eiwit

Grand’ Italia Penne glutenvrij
Ingrediënten: Witte rijstmeel 35%, volkoren rijstmeel 33%, maïsmeel 31% , quinoameel 1% 

AH Rode linzen penne
Ingrediënten: rodelinzenbloem

AH Penne
Ingrediënten: durumtarwegriesmeel

AH Biologisch Volkoren penne rigate
Ingrediënten: volkoren durumtarwegriesmee


De vergelijking


Calorieën

We beginnen met de hoeveelheid calorieën. De waarden wijken niet zoveel van elkaar af. Atkins Penne (329 kcal) en AH Rode linzen penne (335 kcal) zijn de 2 soorten met de minste calorieën per 100 gram. Hoger in calorieën zijn Grand’ Italia Penne glutenvrij (359 kcal), AH Penne spelt (355 kcal) en AH penne (355 kcal). Zoals je kunt zien liggen deze hoeveelheden zeer dicht bij elkaar. De varianten die ik niet heb genoemd liggen ergens tussen deze waardes, variërend van 345 tot 351 kcal per 100 gram. Er zijn dus geen uitschieters te vinden in de hoeveelheid calorieën. 


Vet

Waar het caloriegehalte van de verschillende soorten pasta redelijk overeenkomt, is er ook geen sprake van een groot verschil in de hoeveelheid vet. Alle pasta soorten bevatten tussen de 1,4 en 2,1 gram vet per 100 gram. Atkins Penne bevat met 1,6 gram verzadigd vet veruit het meeste verzadigd vet per 100 gram. Verder varieert de hoeveelheid verzadigd vet van 0,1 tot 0,4 gram per 100 gram. Geen bijzonderheden te vinden.


Koolhydraten

Bij de koolhydraten valt het volgende op: er zijn een aantal soorten rijk, een aantal soorten arm, en een aantal soorten die er qua hoeveelheid koolhydraten tussen liggen. De meeste vind je er in het glutenvrije pasta van Grand’ Italia (77 gram), op de voet gevolgd door Grand’ Italia Salade pasta penne (72 gram). Atkins Penne is in vergelijking vrij koolhydraatarm (23 gram) maar ook AH rode linzen pasta bevat met 52 gram minder koolhydraten dan de overige soorten. De varianten die ik niet genoemd hebben hebben een koolhydraatgehalte tussen 64 en 71 gram.

De hoeveelheid koolhydraten zegt echter niet veel over hoe gezond een product daadwerkelijk is. Toch wordt er nog vaak gedacht dat minder koolhydraten eten beter is voor de gezondheid. In dit artikel over koolhydraten vertel ik je hier meer over. 

Over op de hoeveelheid suiker, waar geen hele grote verschillen zijn op te merken. Aan geen één variant is suiker toegevoegd. De suikers zijn van nature aanwezig. Grand’ Italia Salade pasta penne bevat met 3,9 gram de meeste suiker. AH rode linzen penne bevat met 1,0 gram de minste suikers. De andere soorten hebben een hoeveelheid die varieert tussen 1,3 en 3,5 gram suiker, natuurlijk weer per 100 gram product.


Eiwitten

Met respectievelijk 50 en 25 gram eiwit per 100 gram, zijn Atkins Penne en AH rode linzen pasta hier de eiwittoppers! Dit zijn ook de twee varianten pasta die de minste koolhydraten bevatten. De minste hoeveelheid eiwitten vind je in de glutenvrij pasta van Grand’ Italia, namelijk 8 gram per 100 gram. De soorten die ik niet nadrukkelijk heb genoemd, bevatten per 100 gram tussen de 11,4 en 14 gram eiwit. Ook de hoeveelheid eiwitten zegt weinig over hoe gezond een pasta soort daadwerkelijk is. Bij pasta is het namelijk het belangrijkste om naar de ingrediënten en de hoeveelheid vezels te kijken.


Vezels

Om te bepalen of pasta wel of niet gezond is, móét ik wel stilstaan bij het vezelgehalte. Pasta kan namelijk rijk aan vezels zijn, maar dit is zeker niet altijd het geval. Onderling zit er een groot verschil in. Atkins Penne bevat per 100 gram de meeste vezels, 13 gram om precies te zijn. Dit komt doordat er tarwegluten en havervezel aan toegevoegd is. AH Biologische volkoren penne, AH Penne spelt volkoren en AH Rode linzen pasta volgen, met respectievelijk: 7,0 gram, 6,5 gram en 6,0 gram vezels per 100 gram. De drie soorten met de minste hoeveelheid vezels zijn Grand’ Italia Penne glutenvrij (2,6 gram), AH Penne (3,0 gram) en AH Penne spelt (3 gram).

Glutenvrij betekent dus zeker niet dat een product gezond is. Toch gaan hier nog vele de fout in. De Atkins Penne, AH Biologische volkoren penne, AH Penne spelt volkoren en AH Rode linzen pasta bevatten alle vier voldoende vezels en zijn daarmee een gezonde keuze. 

Tip: bevat je pasta meer dan 6,0 gram vezels per 100 gram? Dan is het over het algemeen een gezonde keuze. Bestaat het alleen uit volkorenmeel? Dan zit je helemaal goed.


Zout

Er is geen groot verschil in de hoeveelheid zout te vinden. Aan geen enkele variant is zout toegevoegd. Alle varianten bevatten van nature aanwezig zout, deze hoeveelheid varieert tussen 0 en 0,1 gram. Verwaarloosbaar dus.


Ingrediënten

Wat opvalt aan de ingrediënten is dat alleen AH Biologische volkoren penne en AH Penne spelt volkoren gemaakt zijn van volkoren granen. Alleen uit deze twee soorten haal je dus de gezondheidsvoordelen van volkoren granen. Vandaar dat mijn voorkeur persoonlijk uitgaat naar een van deze varianten. Er wordt nog vaak gedacht dat spelt een gezonde keuze is, maar als je deze vergelijkt met de AH penne zie je dat beide 3 gram vezels per 100 gram bevatten en dus even (on)gezond zijn. Wil je toch voor spelt gaan? Kies dan voor de volkoren variant van spelt. 

De Grand’ Italia Salade pasta penne kan ook redelijk misleidend zijn als je alleen naar de verpakking zou kijken en niet naar de ingrediënten en voedingswaarde. Dit komt doordat er op de voorkant groot een tomaat en een aantal bladen spinazie zijn afgebeeld, waardoor je misschien denkt dat deze voor een groot gedeelte uit groenten bestaan. Helaas is dat niet het geval en is er slechts 2 á 4% gedroogde spinazie poeder en gedroogde tomaten poeder aan toegevoegd voor de kleur. Laat je dus niet misleiden en controleer altijd even het etiket. Die zit er namelijk niet voor niets op. 


Conclusie

Het moment van de waarheid is aangebroken. Welke pasta kun je voortaan het beste in je winkelmandje stoppen? Mijn persoonlijke favorieten zijn:

AH biologische volkoren penne
AH Penne spelt volkoren
AH Rode linzen penne

Deze 3 pasta soorten vind ik het gunstigst qua samenstelling. Alle drie zijn ze namelijk rijk aan vezels en bevatten ze slechts één ingrediënten, waardoor het een puur product is. 

Grand’ Italia Penne glutenvrij, AH Penne, AH Penne Spelt en Grand’ Italia Salade pasta penne vind ik een minder gezonde keuze, aangezien deze alle vier laag in vezels zijn. Hierdoor kan het zijn dat je vrij snel na het eten weer trek begint te krijgen. Het is heus niet erg om af en toe een van deze soorten te eten, maar de voorkeur gaat uit naar een variant met meer vezels. 

Met dit artikel hoop ik jullie weer geïnspireerd en gemotiveerd te hebben om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Vergeet niet dat wat ik zeg per se ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat graag zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven, is nog altijd: geniet!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected