Welke repen uit de supermarkt zijn gezond?

20 - 08 - 2020 | Vergelijkingen

Je kent ze vast wel: van die dagen waarop je simpelweg niet voldoende hebt aan 3 hoofdmaaltijden. Van die dagen waarop je lichaam – tussen de maaltijden door – blijft vragen om energie. En hoewel je dan soms best voor een lastige keuze wordt gezet, (lees: verleidingen) is dit een signaal van je lichaam waar je naar móét luisteren. Laten we het daarom eens hebben over gezonde tussendoortjes!

Gelukkig zijn die er in allerlei soorten en maten. Denk aan fruit, snackgroente, ongezouten noten of zelfgebakken bananenbrood. Voor dat laatste hebben we, laten we eerlijk wezen, niet altijd tijd. Of misschien wel, maar wil je gewoon een kant-en-klaar tussendoortje uit de supermarkt. Een lekkere reep bijvoorbeeld! Maar welke kun je dan het beste nemen?

‘Zonder toegevoegde suikers’, ‘rijk aan vezels’ of ‘met fruit en noten’: als we de verpakkingen moeten geloven liggen er in het supermarktschap alleen maar súper gezonde repen. Maar is dat ook echt zo? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik een aantal repen met de smaak ‘chocolade’ voor jullie op een rijtje gezet. There we go!


Disclaimer
Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Ingrediënten

Eat Natural Fruit & Nut bars pure chocolade
Ingrediënten: geschaafde kokosnoot 21%, pure chocolade 20% (cacaomassa, suiker, cacao boter, emulgator: soja lecithine), sultanarozijnen 16%, glucosestroop, gepofte rijst (rijst, suiker), gedroogde veenbessen 8% (veenbessen, suiker, zonnebloem olie), honing, macadamia noten 6%

AH Mueslireep chocolade
Ingrediënten: havervlok, oligofructose, suiker, rijst, rozijn, cacaoboter, 3,5% volkoren tarwevlok, 3,5% hazelnoot, volle melkpoeder, cacaomassa, plantaardige olie (palm, raap, katoenzaad, zonnebloem), stabilisator (E422), tarwegluten, melasse, tarwekiem, magere melkpoeder, gerst moutextract, emulgator (lecithine, sojalecithine), natuurlijk aroma

Hero B’tween zero granenreep choco hazelnoot
Ingrediënten: zoetstof (maltitol), volkoren granencrispies (volkoren tarwemeel (22%), tarwegluten, gerstmout), geroosterde volkoren graanvlokken (15%) (haver, gerst, tarwe), melkchocolade met zoetstof (8%) (zoetstof (maltitol), cacaoboter, volle melkpoeder, cacaomassa, emulgator (zonnebloemlecithine)), hazelnootpasta (5%), cornflakes (4%) (maïs, zout, gerst moutextract), kokosvet, stabilisator (glycerol), cacaopoeder met verminderd vetgehalte (1%), emulgator (zonnebloemlecithine), zout, natuurlijk aroma

Hero B’tween granenreep melkchocolade
Ingrediënten: melkchocolade (24%) (suiker, cacaomassa, cacaoboter, magere melkpoeder, botervet, emulgator (zonnebloemlecithine)), granen crispies (tarwemeel (13%), suiker, rijstmeel (2%) maïsmeel (2%), gerstmout, zout, karamelsuikerstroop), glucosestroop, glucose-fructosestroop, geroosterde volkoren graanvlokken (haver (5%), tarwe (3%), gerst (2%)), geroosterde pinda’s (7%), suiker, kokosvet, cornflakes (maïs (2,5%), zout, gerstmoutextract), honing (1%), zout, karamelsuikerstroop, emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijk aroma

Quaker Havermoutrepen chocolade
Ingrediënten: volkoren havermout (47%), glucosesiroop, krokante granenvlokken (tarwemeel, rijstmeel, tarwemout), oligofructose, chocolade stukjes (4,85%) (cacaomassa, suiker, cacaoboter, emulgator (soja-lecithine)), zonnebloemolie, suiker, bevochtigingsmiddel (glycerol), honing, magere melkpoeder, stabilisator (isomalt), zout, kleurstof (karamel), melasse, antioxidant (natuurlijk tocopherol)

Yes Notenreep pure chocolade & zeezout
Ingrediënten: amandelen (42%), geroosterde pinda’s (18%), pure chocolade couverture (16%) (cacaomassa, suiker, mager cacaopoeder, emulgator (zonnebloemlecithine)), cichoreivezels, knapperige sojastukjes (soja-eiwit, tapiocazetmeel, zout), honing, glucosestroop, cacaomassa, zeezout (0,9%), emulgator (zonnebloemlecithine)

AH Notenreep choco
Ingrediënten: pinda’s, amandel 20,1%, hazelnoot, glucosestroop, macadamia 8,6%, suikerstroop, pistachenoten 4,0%, palm vet, oligofructose, soja crispies (soja eiwit, tapiocazetmeel, zout), cacao nibs 2,5%, maltodextrine, emulgator (sojalecithine), zout, smaakstoffen.


De vergelijking


Calorieën

Laten we beginnen met de hoeveelheid calorieën, per 100 gram én per stuk. Want waar ik normaal gesproken in een vergelijkingsartikel enkel spreek over de waarden per 100 gram, zou dat in dit geval een vertekend beeld kunnen geven. Goed, over op de hoeveelheid calorieën van de repen, en de verschillen die er zijn. En zoals je kunt zien in de tabel is het verschil enorm! Je hebt de – wat calorierijke – AH Notenreep (235 kcal per stuk) en Eat Natural reep (215 kcal per stuk), maar ook de caloriearme Hero B’tween zero (69 kcal) en AH Mueslireep (99 kcal). Een snelle rekensom: 1 Eat Natural reep bevat evenveel calorieën als maar liefst 3 Hero B’tween repen!


Vet

Niet alleen het verschil in calorieën is groot, ook de hoeveelheid vet in de repen wijkt af. Voor de varianten met een redelijk hoge energiewaarde geldt tevens een hoog gehalte aan vet: 43,6 gram (per 100 gram) in de AH Notenreep, bijvoorbeeld. Ook de Yes Notenreep is met 37,9 gram per 100 gram rijk aan vet. Let wel, doordat deze repen voornamelijk uit noten bestaan, zijn dit vetten van het type ‘onverzadigd’. De repen van Eat Naturel en Hero B’tween bevatten daarentegen redelijk veel verzadigd vet, namelijk 17,7 en 11 gram per 100 gram product. Het minste (verzadigd) vet vind je in de Quaker Havermoutreep; deze bevat per 100 gram 11 gram vet, waarvan 3,5 gram verzadigd vet.


Koolhydraten

Eigenlijk kun je in deze vergelijking twee typen repen onderscheiden: repen op basis van granen, en repen die voornamelijk uit noten bestaan. Granen leveren voornamelijk koolhydraten, noten leveren voornamelijk vetten en eiwit. Deze informatie verklaart meteen waarom de granenrepen (per 100 gram) tussen 52 en 69 gram koolhydraten bevatten, en de notenrepen slechts 21-28 gram. De koolhydraten in de repen bestaan trouwens deels uit (toegevoegde) suiker, waarvan het gehalte per reep behoorlijk varieert. Zo heb je repen met een suikergehalte van zo’n 35 gram per 100 gram (Eat Naturel en Hero B’tween), maar ook een reep die per 100 gram maar 1,9 gram suiker bevat (Hero B’tween zero). Deze laatste is dan ook gezoet met zoetstoffen.


Vezels

Kijken we naar de hoeveelheid vezels, dan zijn er 2 repen die er bovenuit steken: de AH Mueslireep (22 gram) en de Yes Notenreep (15,4). Let wel, dit zijn de waardes per 100 gram! Bij het eten van een portie (1 reep) krijg je met het eten van de AH Mueslireep 4,4 gram vezels binnen. En hoewel je op basis van de waarden per 100 gram zou denken dat een Yes Notenreep minder vezels bevat, is dat niet het geval: deze is namelijk goed voor 5,4 gram! Deze twee repen zijn direct de varianten die het rijkst zijn aan vezels, de hoeveelheid in de overige repen varieert (per 100 gram) tussen 5,7 en 8,8 gram.


Eiwitten

Twee alinea’s terug vertelde ik al dat je eiwit binnen kunt krijgen door – onder andere – noten te eten. Dat per 100 gram de notenrepen van YES (20,2 gram) en AH (16,5 gram) meer eiwit bevatten dan de andere varianten, is dus vast geen grote verrassing. De andere repen hebben een eiwitgehalte tussen 4,3 en 7,8 per 100 gram.


Zout

Wat wellicht wél een verrassing is, is de hoeveelheid zout in sommige repen. Zo is per 100 gram maar liefst 1,03 gram zout toegevoegd aan de Yes Notenreep. De AH Mueslireep bevat 0,1 gram zout per 100 gram. Best een groot verschil, voor een product als een reep! Het zoutgehalte van de overige repen ligt ergens tussen de AH Mueslireep en Yes Notenreep in.


Ingrediënten

We hebben het hier dan wel over verschillende repen, de lijst van ingrediënten is voor alle 7 gelijkwaardig: ellenlang en vol ingewikkelde ingrediënten. Dit houdt in dat het gaat om sterk bewerkte producten. Opvallend zijn de verschillende vormen en benamingen van suiker die zijn toegevoegd, 8 soorten maar liefst! Een opsomming: suiker, glucosestroop, honing, oligofructose, melasse, glucose-fructosestroop, karamelsuikerstroop en glucosestroop. Behalve in de Hero B’tween zero reep bevatten de repen een of meer van eerder genoemde suikers. De Hero B’tween reep is gezoet met maltitol, een zoetstof afkomstig uit tarwe en mais. Tot slot nog iets dat opvalt als ik de ingrediëntenlijst bekijk: het gebruik van palmolie (AH Mueslireep) en kokosvet (Hero B’tween).


Conclusie

Zoals je in de vergelijkingstabel kunt zien, zit er (onder andere wat voedingswaarden betreft) veel verschil in de repen. Maar is zo’n reep nou een goede keuze, of kun je beter iets anders eten als tussendoortje? Ik ben van mening dat je producten niet als ‘goed’ of ‘fout’ kunt bestempelen, dus laat ik de keuze volledig aan jou! Daarbij wil ik wel benadrukken dat ik het niet aan zou raden om dagelijks een reep uit deze vergelijking te eten, maar af en toe kan het echt geen kwaad. Al helemaal niet als je eetpatroon verder gezond is, en je dus voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt!

Kijk dus altijd naar het geheel, in plaats van naar één specifiek product. Het is vooral belangrijk om jezelf bewust te zijn van het diverse aanbod, en de daarbij horende verschillen qua ingrediënten en voedingswaarden. Maak vanuit die informatie je keuze! Heb je een drukke dag en zin in zo’n reep? Neem er dan eentje! Indien je zorgt dat je voldoende groente, fruit en voedingsstoffen binnenkrijgt, is dit – nogmaals – geen enkel probleem.

Enne, mocht je wel tijd (of zin) hebben om een gezond en lekker tussendoortje te maken, op de website staan genoeg recepten! 😉

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected