Zijn light frisdranken (on)gezond?

12 - 08 - 2020 | Voeding

Van elk soort frisdrank is er tegenwoordig wel een light variant te vinden in de supermarkt. De suiker wordt geheel of deels vervangen door zoetstoffen om de smaak zo goed mogelijk na te maken. Maar hoe gezond zijn die zoetstoffen in light frisdrank nou eigenlijk en wordt je er dik van?


Suiker

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor light frisdranken. In veel gevallen wordt er voor een light variant gekozen omdat er minder calorieën en suikers inzitten. 1 gram suiker levert namelijk 4 kilocalorieën. Dit lijkt nog best mee te vallen, maar als je het gaat omreken levert een groot glas cola al snel zo’n 25 gram suiker en dus ongeveer 100 kilocalorieën per glas. (1) (Voedingscentrum, 2020)

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om niet meer dan 10% van het totaal aantal calorieën per dag, uit vrije suikers te halen. Onder vrije suikers vallen door fabrikanten en consumenten toegevoegd suiker en van nature aanwezige suiker in onder andere honing, siropen en vruchtensappen. Van nature aanwezige suikers in fruit, groente en zuivel vallen niet onder de vrije suikers. 

Kijk je naar het dagelijks totaal aan suikers, dus de vrije suikers en van nature aanwezige suikers samen, dan geldt een referentie-inname van 90 gram suiker per dag. Met zo’n vier glazen frisdrank zit je daar dus al overheen.

Voeding met toegevoegde suiker is laag aan voedingsstoffen wat het risico op overconsumptie vergroot en daarmee het risico op overgewicht en gerelateerde aandoeningen zoals diabetes type 2. Daarnaast kan een teveel aan vrije suikers leiden tot tandbederf. Ook zorgt suikers voor een stijging van je bloedsuikerspiegel.


Zoetstoffen

Fabrikanten spelen in op de maatschappelijke trends en komen massaal met suikervrije producten van hun oorspronkelijke product op de markt. Zo bevat een glas cola light of zero ineens geen 25 gram suiker meer, maar slechts 0 gram suiker. Toch heeft het nog een vrij zoete smaak. Hoe dat kan? Doordat er aan light frisdrank zoetstof wordt toegevoegd. 

Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Ze vervangen suiker of een deel daarvan in bijvoorbeeld frisdranken, snoep, zuivelproducten, jam etc. Hierdoor krijgen de producten wel een zoete smaak, maar geen of minder suiker en bevatten deze voedingsmiddelen vaak minder calorieën. 

Je kunt zoetstoffen indelen in intensieve en niet intensieve zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen hebben een hogere zoetkracht dan suiker en zijn 30 tot 37000 keer zoeter dan suiker. Ze leveren geen tot nauwelijks calorieën en je hebt er weinig van nodig. Intensieve zoetstoffen worden kunstmatig gemaakt in fabrieken. 

Niet intensieve zoetstoffen zijn half zo zoet als suiker en hebben geen bijsmaak zoals de meeste intensieve zoetstoffen wel hebben. Ze leveren wel calorieën, maar vaak twee keer zo weinig als suiker. Van de niet intensieve zoetstoffen levert alleen erythritol  geen calorieën. Het nadeel is dat niet intensieve zoetstoffen beperkt worden afgebroken in de dunne darm, waardoor ze onverteerd in de dikke darm terecht komen. Dit kan klachten veroorzaken zoals buikkrampen, winderigheid en diarree. 

In frisdrank vind je alleen de intensieve zoetstoffen terug. Zoetstoffen hebben nogal een negatief imago. Zo heb je vast wel eens gelezen dat aspartaam kankerverwekkend zou zijn. 

Echter bevatten alle zoetstoffen die in voedingsmiddelen voorkomen een E-nummer. Dit wil zeggen dat ze door de EFSA gecontroleerd zijn en dat het gebruik ervan veilig is. Pas als zeker is dat de stof niet schadelijk is voor de gezondheid en als je er niet te veel van binnen kunt krijgen, krijgt de stof een E-nummer.


Waarom dan alle negativiteit rondom light frisdranken?

Dit komt doordat een aantal onderzoeken negatieve effecten van zoetstoffen aantonen. Echter zijn veel van die onderzoeken uitgevoerd op dieren en soms zelfs op zieke dieren. Ook wordt er in zo’n geval vaak een extreem hoge dosering gebruikt. (2) Zolang de dosis van blootstelling maar hoog genoeg is, zal je altijd wel een negatief effect vinden. Zo is een overdosis aan water namelijk ook schadelijk. Ook al zou je je hele leven dagelijks light frisdranken drinken, zolang je normale hoeveelheden drinkt, gaat dit geen negatief effect op je lichaam hebben. Je zou al meer dan 2,5 liter frisdrank met de zoetstof aspartaam moeten drinken om te veel aspartaam binnen te krijgen. Wel gaat dit natuurlijk ten koste van je tanden, dus slim is het zeker niet. (3)


Zijn light frisdranken (on)gezond?

Tot op zekere hoogte kun je light frisdranken drinken. Er is namelijk geen bewijs dat zoetstoffen in normale hoeveelheden schadelijk zijn voor je lichaam. Of light frisdranken gezond zijn? Nee, light frisdranken bevatten namelijk voedingszuren die je tanden kunnen aantasten. Het is daarom beter om voor water, koffie of thee te kiezen. Ook zijn lang niet alle light frisdranken calorieloos. Want een product mag al light genoemd worden wanneer het minimaal 30% minder calorieën  minder bevat dan het originele product. Let hier dus op.

Kortom, af en toe een glaasje light frisdrank is geen probleem. Ze zijn niet schadelijk en zorgen niet voor ziekte of chronische aandoeningen. Neem het alleen niet als vervanger van water, koffie of thee.  Wel kan het qua caloriegehalte een beter alternatief zijn voor suikerhoudende dranken.




  1. Voedingscentrum. (z.d.-b). Eetmeter. Geraadpleegd op 23 juli 2020, van https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard/eetmeter/
  2. European Food Safety Authority (2011). Geraadpleegd op 23 juli 2020 van Statement of EFSA on the scientific evaluation of two studies related to the safety of artificial sweeteners. 
  3. Voedingscentrum. (z.d.-c). Is frisdrank met suiker gezonder dan light-frisdrank? Geraadpleegd op 23 juli 2020, van https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/frisdrank-te-drinken-met-suiker-gezonder-dan-light.aspx

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Wat zijn eiwitten?

Wat zijn eiwitten?

Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is één van de drie macronutriënten. Onder macronutriënten vallen; koolhydraten, vetten en eiwitten.

Lees meer
Wat zijn vetten?

Wat zijn vetten?

Vetten hebben tot op de dag van vandaag geen al te goede reputatie. Maar zijn ze daadwerkelijk ongezond of heeft je ze lichaam eigenlijk gewoon nodig?

Lees meer

Stay connected