Zijn rijstwafels gezond?

3 - 02 - 2021 | Vergelijkingen

Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord of eet je ze zelf regelmatig: rijstwafels. Het is makkelijk als tussendoortje, zowel droog als met beleg. Door de vele varianten die op de markt te vinden zijn is er voor elk wat wils, maar zijn ze ook gezond?


Samenstelling

De naam zegt het eigenlijk al: rijstwafels zijn een rijstproduct. Ze worden gemaakt van gepofte rijst en vervolgens verwerkt tot de rijstwafels die we kunnen kopen in de supermarkt. Naast het feit dat het genuttigd kan worden als tussendoortje, kan het ook als een glutenvrij alternatief dienen voor een boterham. Kijk in dit geval wel altijd eerste even bij de ingrediënten.


Disclaimer

Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


De vergelijking


Calorieën

Wanneer we naar de calorieën kijken, zien we dat de verschillende varianten niet veel van elkaar verschillen. Het verschil tussen de rijstwafels met de meeste calorieën, ‘Consenza Rijstwafels zonder zout’, bevat met 384 kcal maar 35 kcal per 100 gram meer dan de rijstwafels met de minste calorieën, ‘Leev Bio oerrwafels linzen-proteïne’ met 349 kcal per 100 gram.


Vetten

Wat betreft vetten zit er relatief meer verschil tussen de verschillende varianten. Zo is ‘Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels’ koploper met 4,8 gram vet per 100 gram en bevat ‘AH Dikke maiswafels’, met 2 gram vet per 100 gram, het minste aantal vet. Het is echter interessanter om te kijken naar de verhouding van het totaal aantal vetten en het verzadigd vet dat een product bevat. Dit zegt namelijk meer over de ‘gezondheid’ van een product. Als je bijvoorbeeld naar het totaal aantal vetten kijkt, zijn ‘Consenza Rijstwafels zonder zout’ en ‘Leey Bio oerrwafels linzen-proteïne’ gelijk aan elkaar met 3,2 gram totaal vet per 100 gram. ‘Leey Bio oerrwafels linzen-proteïne’ bevat echter minder verzadigd vet met 0,5 gram per 100 gram tegenover de 0,6 gram van ‘Consenza Rijstwafels zonder zout’.


Koolhydraten & suikers

Als we kijken naar het aantal koolhydraten per 100 gram, zien we dat alle rijstwafels 70 of meer gram bevatten behalve ‘Leev Bio oerrwafels linzen-proteïne’. Deze bevat namelijk 59,5 gram per 100 gram. Hierbij is het echter ook interessanter om te kijken naar het aantal suikers dat het product bevat. Zo zien we dat ‘Leev Bio oerrwafels linzen-proteïne’, ondanks de minste koolhydraten, samen met ‘Smaakt Speltwafels’ de meeste suikers bevat. Namelijk 2,5 gram per 100 gram. ‘Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels’ bevat daar tegenover 70 gram koolhydraten, maar 0,4 gram suikers. Deze hoeveelheid suikers is van nature aanwezig in het product en dus niet toegevoegd.


Vezels

Bij het kiezen van rijstwafels is het ook interessant om naar de hoeveelheid vezels te kijken die het product bevat. Voedingsvezels zijn namelijk belangrijk voor de gezondheid omdat ze onder andere zorgen voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel. Daarnaast verlagen ze het risico op verschillende ziektes zoals hart- en vaatziekten en darmkanker. ‘Smaakt Speltwafels’ bevat met 9,4 gram per 100 gram de meeste vezels. De nummers twee, ‘Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels’ en ‘Body & Fit Superfood Wafels’, bevatten al 3 gram minder vezels. ‘Consenza Rijstwafels zonder zout’ bevat met 3,4 gram per 100 gram het minst aantal vezels. Kies een variant met meer dan 6 gram vezels per 100 gram.


Eiwitten

Wat betreft de eiwitten springt een variant er echt uit: ‘Leev Bio oerrwafels linzen-proteïne’. Deze wafels bevatten namelijk 17,8 gram eiwitten. Als we dan vervolgens kijken naar de variant met de minste eiwitten, ‘AH Rijstwafels’, zien we een verschil van 10,3 gram. Echter blijven de andere varianten ook met een relatief verschil achter op de nummer een. ‘Smaakt Speltwafels’ met 12 gram per 100 gram komt namelijk met 5,8 gram minder op de tweede plaats.


Zout

Bij het vergelijken van de verschillende varianten is het ook interessant om te kijken naar de hoeveelheid zout. In bovenstaande tabel kunnen we zien dat alle varianten onder de 1 gram per 100 gram blijven wat betreft zout. Er zit onderling echter wel een verschil tussen de verschillende varianten. ‘AH Rijstwafels meergranen’ bevat met 0,78 gram per 100 gram het meeste zout. Consenza Rijstwafels zonder zout’ bevat met 0,01 gram het minste zout. De overige varianten zitten hier allemaal tussenin wat betreft de hoeveelheid zout.


Ingrediënten

  • AH Rijstwafels – Ingrediënten: zilvervliesrijst, 0,2% zeezout. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.2g per 100 gram.
  • AH Dikke maiswafels – Ingrediënten: maïsgrut, 30% maïs, 0,5% zeezout. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.5g per 100 gram.
  • AH Rijstwafels meergranen – Ingrediënten: 75% zilvervliesrijst, 17% rogge, 7% haver, zeezout. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.8g per 100 gram.
  • Smaakt Speltwafels – Ingrediënten: volkoren spelt(TARWE)*. *=biologisch. Kan sporen bevatten van: andere gluten bevattende granen, soja, melk, sesamzaad.
  • Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels – Ingrediënten: volkoren bruine rijst* 74,7%, haverzemelen* 15%, haver* 10%, zeezout. *=biologisch. Kan sporen bevatten van: soja, melk, sesamzaad.
  • Consenza Rijstwafels zonder zout – Ingrediënten: rijst (100%). E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen.
  • Body & Fit Superfood Wafels – Ingrediënten: zilvervliesrijst, spelt (tarwe), haverzemelen, boekweit, quinoa. Kan sporen van soja, melk en sesam bevatten.
  • Leey Bio oerrwafels linzen-proteine – Ingrediënten: 71.8% linzenbloem*, 15% mais*, 7.8% tapioca bloem*, 3% boekweit*, 2% lijnzaad*, 0.4% zeezout. * van gecontroleerd biologische teelt. 

Wat betreft de ingrediënten is het altijd interessant om te kijken naar de hoeveelheid suiker en zout die door de producent is toegevoegd. Zo zie je bijvoorbeeld dat ‘AH Rijstwafels meergranen’ 0,8 gram toegevoegd zout heeft per 100 gram. ‘AH Rijstwafels’ bevat met 0,2 gram per 100 gram 0,6 gram minder. Daarnaast is het ook altijd interessant om te kijken welke ingrediënten als eerste genoemd worden, deze komen namelijk het meest voor in het product. Door hier naar te kijken kun je ook zien uit welk soort rijst of granen het product is gemaakt. De naam van het product geeft dit vaak ook al aan, maar het is altijd goed om even de ingrediëntenlijst te checken.


Conclusie

Bij de keuze voor de ‘juiste’ rijstwafels kunnen er weer verschillende zaken een rol spelen waar je graag op wil letten. Wanneer je bijvoorbeeld wil letten op je suikerinname, kun je het beste voor ‘Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels’ kiezen. Wanneer je wil letten op de hoeveelheid zout, kun je het beste kiezen voor ‘Consenza Rijstwafels zonder zout’. Wat betreft vezels zit je met ‘Smaakt Speltwafels’ goed en wanneer je graag aandacht wil besteden aan je eiwitinname is ‘Leey Bio oerrwafels linzen-proteïne’ een geschikte keuze. Indien je gewoon een ‘gezonde’ keuze wil maken is onder andere ‘Body & Fit Superfood Wafels’ en ‘Smaakt Speltwafels’ aan te raden. Deze varianten bevatten relatief weinig (slechte) vetten, suikers en zout, maar veel vezels en eiwitten.

Vergeet bij het maken van je keuze echter nooit om te kiezen wat voor jou goed voelt en wat jouw persoonlijke voorkeur is. Waar jij je op het keuzemoment goed bij voelt is nog steeds het belangrijkste. Daarnaast kun je rustig een keer afwisselen tussen de verschillende producten voor variatie zonder je hier schuldig over te voelen. Het gaat er immers (ook) om dat je geniet!


Met dit artikel hoop ik jullie weer geïnspireerd en gemotiveerd te hebben om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Vergeet niet dat wat ik zeg per se ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat graag zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven, is nog altijd: geniet!


Dit artikel is geschreven door:

Roos van de Langenberg
Student Voeding en Diëtetiek

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stay connected

Pin It on Pinterest