Cravings en eetbuien in de avond

24 - 08 - 2020 | Voeding

Herken je het? Je hebt de hele dag goed op je eten gelet, je begon pas met eten zodra je trek ervaarde en je hebt gezonde maaltijden gemaakt. ’s Avonds plof je na een lange dag op de bank en in de avond ervaar je cravings in zoetigheid of andere lekkere snacks. In dit artikel lees je waar de drang naar eten in de avond vandaan komt en wat je ertegen kan doen.


Je hebt besloten om bewuster te gaan eten en om goed op je voeding te letten. Je hoort vaak dat een goed ontbijt onmisbaar is, dus je neemt de tijd voor een stevig ontbijt. Het stevige ontbijt zorgt ervoor dat je tot aan de lunch geen trek ervaart. Rond 12:00 – 13:00 uur herken je het hongergevoel en je luncht met een paar crackers en mager beleg. In de middag ervaar je net als in de ochtend geen trek en je redt het tot het avondeten. Je maakt een gezonde maaltijd en je zit daarna goed verzadigd. De hele dag gaat het goed, totdat je ’s avonds op de bank ploft. Later op de avond ervaar je trek en een enorme drang naar zoetigheid en snacks. Je snapt niet waar dit gevoel vandaan komt, want je hebt zojuist een goede portie avondeten gegeten.


Dit is voor vele het moment waarop het mis gaat en de keukenkastjes opengetrokken worden. Een blokje chocola wordt een halve of een hele reep en een handje chips wordt een halve zak. Dit levert vervolgens een enorme teleurstelling op. De hele dag door lukt het je goed om op je voeding te letten en om bewuste keuzes te maken. Het is niet gek dat je ’s avonds baalt dat het alsnog mis gaat en dat je aan je eigen wilskracht gaat twijfelen. Maar de cravings in de avond hebben niet altijd iets met wilskracht te maken.


Te weinig voeding overdag

Bij vele mensen zit het probleem al overdag. Je denkt dat je overdag gezond eet, maar je voeding bestaat te weinig uit voedend voedsel of je hebt veel lege calorieën gegeten. Ondanks dat je geen hongergevoel ervaart kun je je overdag uithongeren. Je kiest voor producten met zo min mogelijk calorieën, zodat je minder calorieën over de dag binnen krijgt in de hoop dat je gewicht verlies. Doordat je je focus te veel op het aantal calorieën legt kies je voor producten die te weinig essentiële voedingsstoffen bevatten. Denk aan vitamines, mineralen, spoorelementen en vezels. Dit resulteert in cravings in de avond.


Je lichaam merkt op dat het nog niet voldoende voedingsstoffen binnen heeft gekregen om alles in het lichaam te laten functioneren. Je lichaam geeft vervolgens in de avond een seintje dat het niet voldoende voeding heeft binnen gekregen. In de avond voelt je lichaam inmiddels de tekorten en het wil zo snel mogelijk energie. Dit resulteert in cravings en eetbuien, omdat de ongezondere keuzes, zoals snoep, koek, gebak, chips etc. snel energie leveren aan het lichaam. Het nadeel van deze producten is dat ze maar voor een korte tijd energie leveren en ze leveren geen essentiële stoffen waardoor je je cellen niet kunt voeden. Je voelt je even beter, maar daarna heb je weer minder energie, ben je vermoeid en voel je je futloos.


Wanneer je wilt afvallen is het van belang dat je je focus niet alleen op de aantal calorieën legt. De voedingsmiddelen die je binnenkrijgt zijn uiteindelijk veel belangrijker. Die voeden je lichaam, zorgen dat je energiek en verzadigd bent en dat je in staat bent om goed te functioneren. Zorg dat je overdag voldoende voedende voedingstoffen binnen krijgt. Dit doe je door voor producten te kiezen die genoeg eiwitten bevatten, gezonde vetten, langzame koolhydraten, groenten en fruit.


Sla geen maaltijden over wanneer je geen trek hebt, laat koolhydraten en vetten niet staan omdat je denkt dat je daar dik van wordt en kies geen producten met zo min mogelijk calorieën omdat je denkt dat je dan eerder afvalt. Wat moet je wel doen om je lichaam goed te voeden en om cravings in de avond te voorkomen? Eet volwaardige maaltijden met eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Neem over de dag voldoende tussendoortjes, ook wanneer je lichaam niet per se trek ervaart. Denk niet dat je sneller afvalt als je je tussendoortjes overslaat. Zoals je hierboven al kon lezen, je lichaam haalt dit ’s avonds in en dit resulteert meestal in ongezonde tussendoortjes. De kans dat je niet afvalt of zelfs aankomt wordt vergroot.


Te weinig vocht of vitamines

Andere redenen van cravings in de avond kunnen zijn dat je te weinig vocht hebt gedronken of een te kort hebt een vitamines. Je lever heeft voldoende water nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je lever niet voldoende vocht heeft gekregen geeft het een seintje aan je hersenen dat je energie nodig hebt. Door dit seintje ga je meer eten om je energieniveau omhoog te krijgen. Een tip die je kan helpen: drink 2 grote glazen water wanneer je in de avond cravings naar eten ervaart. Probeer daarna even te wachten om te kijken of de drang naar eten verdwijnt. Een tekort in vitamines kunnen ook een oorzaak zijn van je cravings in de avond. Heb jij de laatste tijd behoefte aan chocola? Dan kan het zijn dat je een magnesium te kort hebt. Een magnesium te kort kan ontstaan door een hoog stressniveau. Wanneer je veel stress ervaart kan het zijn dat je lichaam behoefte heeft aan chocola.


Onvoldoende slaap en rust

Onvoldoende slaap en rust kunnen ook resulteren in de verkeerde keuzes omtrent voeding. Zoals hierboven beschreven zorgen producten zoals snoep, koek, gebak en frisdrank voor snelle energie. Wanneer je vermoeid bent heeft het lichaam behoefte aan snelle energie omdat er een te kort is en dat wil het lichaam snel aanvullen. Je grijpt dan makkelijk naar ongezondere snacks en frisdranken. Helaas krijg je een korte energiekick die weer snel een suikerdip wordt en je lichaam is weer vermoeid.


Kies dus voor producten met essentiële voedingsstoffen boven producten die weinig calorieën bevatten. Zo min mogelijk calorieën eten helpt je niet om af te vallen. Wanneer je cravings ervaart merk je dat dit juist tegen je werkt. Zorg dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Dit doe je door veel te variëren in je voeding en door veel kleur te eten. Ga eens na hoeveel soorten groenten je per week eet. Toch wel vaak dezelfde of niet? Drink voldoende vocht, zodat je lichaam niet het verkeerde seintje afgeeft aan je hersenen. Zorg voor minimaal 7 uur slaap en neem voldoende ontspanning, zodat je lichaam kan herstellen. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je je cravings in de avond de baas bent.


Dit artikel is geschreven door Emily Drossaert


Over gastblogger Emily

Hi, mijn naam is Emily Drossaert. Ik ben diëtist met een grote passie voor voeding en beweging. Ik geloof dat een gezonde leefstijl begint in je brein. Het gaat namelijk niet alleen over gezonde voeding en flink sporten. Op Foodlies.nl ga ik vooral schrijven over mindset, ontspanning en hormonen.  

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected