Richtlijnen ontbijtgranen, wanneer is het een gezonde keuze?

13 - 10 - 2020 | Richtlijnen

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten ontbijtgranen te vinden in de supermarkt. Van havermout tot crunchy granola en van muesli tot aan brinta. De ene met chocolade, de andere met fruit of wat dacht je van noten? En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende soorten ontbijtgranen voor kinderen. 

Ik snap wel dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral omdat ze allemaal wel iets claimen zoals; zonder toegevoegde suikers, een bron van vezels of alleen natuurlijke ingrediënten. Wanneer is een granola, muesli of andere ontbijtgraan nou eigenlijk gezond? De richtlijnen die je hiervoor nodig hebt, ga ik in dit artikel met jullie delen. 


Wat zijn ontbijtgranen

Laten we daar eerst maar eens mee beginnen. Ontbijtgranen zijn graanproducten die vaak bij het ontbijt gegeten worden. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld havermout en muesli, maar ook granola en brinta vallen onder ontbijtgranen. Tegenwoordig wordt het niet alleen meer bij het ontbijt gegeten, maar ook tijdens de lunch of als tussendoortje. Ontbijtgranen eet je over het algemeen met melk, kwark of yoghurt. Daarnaast kun je ervoor kiezen om er verschillende toppings aan toe te voegen zoals fruit of noten. 


richtlijnen en criteria ontbijtgranen foodlies

Soorten ontbijtgranen


Wellicht is het je al opgevallen in de supermarkt toen je voor het schap met de ontbijtgranen stond, maar de keuze is reuze. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten ontbijtgranen verkrijgbaar in de supermarkt. Sommige zijn basic en bestaan enkel en alleen uit (volkoren) granen. Aan andere soorten zijn bijvoorbeeld noten, gedroogd fruit en/of chocolade toegevoegd. 

Daarnaast wordt er ook vaak suiker en zout toegevoegd aan ontbijtgranen. Bij het maken van een gezonde keuze is het belangrijk om hierop te letten. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid verzadigd vet. Hier kom ik later op terug. 

Verschillende soorten ontbijtgranen:

  • Havermout, speltvlokken, boekweit vlokken etc.
  • Muesli
  • Cruesli
  • Granola
  • Cornflakes
  • Gepofte granen
  • Ontbijtpap; zoals Brinta

Granola heeft vaak een gezonder imago dan cruesli, maar dit is vaak onterecht. Granola wordt namelijk net als cruesli geroosterd met een vorm van suiker. In de meeste gevallen is dit honing. Dit klinkt gezonder dan suiker, maar dat is zeker niet het geval. Suiker = suiker. In sommige gevallen is granola wel een gezondere keuze en wordt er aanzienlijk minder suiker toegevoegd. Het is daarom belangrijk om het etiket te bekijken, maar waar moet je op letten? 


Richtlijnen ontbijtgranen

Ontbijtgranen, zoals havermout en muesli van volkoren granen passen in een gezond voedingspatroon. Ze leveren net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Volkoren granen zijn daarom goed voor je lichaam.

Als je een gezonde keuze wilt maken, is het belangrijk om goed een etiket te kunnen lezen, maar waar moet je opletten? Ontbijtgranen zijn volgens de Schijf van vijf een gezonde keuze:

  • < 16 gram suikers per 100 gram
  • < 2 gram verzadigd vet per 100 gram
  • > 8 gram vezels per 100 gram
  • Geen zout toegevoegd

De hoeveelheid suikers klinkt misschien veel, maar dit komt doordat er aan ontbijtgranen zoals muesli vaak rozijnen of ander gedroogd fruit wordt toegevoegd. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar <10 gram suikers per 100 gram. Daarom heb ik hieronder nog eens mijn eigen criteria gesteld.


  • < 10 gram suikers per 100 gram
  • < 2 gram verzadigd vet per 100 gram
  • > 8 gram vezels per 100 gram
  • Geen zout toegevoegd of; < 0,25 gram zout per 100 gram
  • Ga voor een variant die uit volkoren granen bestaat

Voorbeelden

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected