Welke granola is gezond?

28 - 08 - 2020 | Vergelijkingen

Als toevoeging aan een bakje yoghurt, topping op een smoothiebowl of gewoon als tussendoortje: granola is een heerlijke start van de dag! (Persoonlijk vind ik vooral die grote, knapperige stukken super lekker!) Maar, voor welke granola ga je? Met zoveel verschillende soorten op de markt kan het immers lastig zijn om een keuze te maken..

‘Vroeger’ was ik dol op Quaker Cruesli. Mijn ontbijt bestond vaak uit cruesli met yoghurt in plaats van andersom, en dan stiekem het liefst twee goedgevulde bakken. Of ik een idee had wat de ingrediënten en voedingswaarden van deze maaltijd waren? Absoluut niet, ik at gewoon vrolijk door. Tot het moment waarop ik me bezig begon te houden met voeding en ik ontdekte wat er zoal in producten zit. Deze ‘nieuwe manier van leven’ heeft mijn ogen zeker geopend! En omdat ik hoop jullie inspiratie en tips te kunnen bieden voor een gezonder leven, heb ik een aantal granola’s uit het schap van de supermarkt gepakt om deze met elkaar te vergelijken. Ben je benieuwd naar mijn bevindingen? Lees dan vooral verder!

Voor een optimale vergelijking ben ik in deze blog uitgegaan van granola’s in de smaakvariant ‘noten’.

 

Ingrediënten

Bolletje krokante ontbijtgranen noten
Ingrediënten: havervlokken, tarwevlokken, maïsvlokken (maïs, zout, gerstemout), dadelpuree, plantaardige vezels, volkoren tarwemeel, gepofte granen (maïs, rijst, volkoren meel (tarwe, rogge, gerst), magere cacaopoeder, zout), plantaardige olie (zonnebloem), 4% geroosterde amandelen, volkoren roggemeel, 3% geroosterde hazelnoten

Quaker volvezel noten
Ingrediënten: volkoren havermout (31%), glucosestroop, tarwezemelen, gerst (8,5%), oligofructose (chicoreiwortel-extract), hazelnoten (5,0%), paranoten (5,0%), volkoren tarwe (4,9%), zonnebloemolie (4,2%), rijstebloem, tarwebloem, suiker, gebrande suiker, zout, mout (van gerst), aroma, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren), antioxidant (tocopherol)

Eat Natural noten en zaden
Ingrediënten: noten en zaden 25% (zonnebloemzaden 14%, lijnzaad 4%, pompoenpitten 3%, amandelen 3%, hazelnoten 0,6%), volkoren haver 25%, geroosterde roggekruim 18% (tarwemeel (tarwemeel, calcium, ijzer, niacine, thiamine), roggebloem, moutbloem, gist, zout), honing 11%, gepofte rijst (rijst), geschaafde kokosnoot 6%, raapzaadolie, cichoreiwortel vezel

Jordans crunchy absolute nuts
Ingrediënten: volkoren havervlokken (72%), suiker, noten (11%) (geschaafde amandelen, geroosterde gehakte hazelnoten), plantaardige oliën (koolzaadolie, palmolie), honing (1%), zonnebloemzaadjes, natuurlijke smaakstof

Holie granola noten
Ingrediënten: volkorenhavervlokken, volkorengerstvlokken, volkorenspeltvlokken, plantaardige vezels, hazelnoten (5%), amandelen (5%), zonnebloempitten (5%), pecannoten (3%), pompoenpitten (2%)

Quaker granola noten en zaden
Ingrediënten: volkoren havermout (56%), glucosestroop, suiker, volkoren tarwe (5%), graanchips (rijstebloem, tarwebloem), pompoenpitten (3%), zonnebloemolie, hazelnoten (1,7%), amandelsnippers (1,5%), honing, melasse, pecannoten aroma, antioxidant (tocopherol)

AH Granola noten
Ingrediënten: volkorenhavervlok, gedroogd fruit (10% rozijn, 7% kokosschaafsel), 9,5% honing, 9,5% zonnebloempit, 6% pompoenpit, zonnebloemolie, 3% lijnzaad, 3% geroosterde hazelnoot, 3% amandel, vanillearoma, zout, gekaramelliseerde suikerstroop, antioxidant (tocoferolrijk extract [E306])

 

De vergelijking

FoodLies_Gezonde granola_vergelijking
 

Calorieën

Laten we beginnen met het analyseren van de calorieën! Met tussen de 400 en 480 kilocalorieën per 100 gram, ligt de caloriewaarde van de soorten die in deze vergelijking aan bod komen redelijk dicht bij elkaar. De AH Granola noten en pitten is met 480 calorieën het meest rijk aan energie. Holie Granola nuts & seeds bevat de minste calorieën: 404 per 100 gram. Dit lijkt misschien veel, maar is eigenlijk heel normaal. Gaan we uit van een standaard portie granola (40 gram), betekent dit een hoeveelheid calorieën die tussen de 160 en 190 ligt.

 

Vet

Over op vetgehalte van de granola’s die ik heb geselecteerd. Als je de tabel met voedingswaarden hebt bekeken, is het misschien al opgevallen dat deze gehalten enorm van elkaar verschillen! Zo bevat Quaker Havermout Granola Noten & Zaden 11 gram vet per 100 gram, terwijl de hoeveelheid vet in AH Granola noten en pitten en Eat Natural noten en zaden met respectievelijk 24 en 22,3 gram een flink stuk hoger ligt. 

Daarnaast kun je zien dat een laag vetpercentage hand in hand gaat met een lage hoeveelheid verzadigd vet (tussen de 1,5 en 2,3 gram per 100 gram granola). De granola’s met een hoog vetgehalte, zijn dan weer rijk aan verzadigd vet.

De andere granola’s liggen rond de 15 – 18 gram totaal vet en 1,8 – 3,4 gram verzadigd vet.

 

Koolhydraten en suikers

Als we kijken naar het aantal koolhydraten van de verschillende granola’s, wordt meteen duidelijk dat de AH Granola noten en pitten hier het minste van bevat (49 gram per 100 gram granola). Quaker Granola noten & zaden bevat met 70 gram de meeste koolhydraten. Voor de andere granola’s geldt dat de waarde tussen de 48 en 58 gram koolhydraten per 100 gram ligt.

Dan de suikers. Met slechts 1,6 gram bevat de Holie granola een hoeveelheid suiker die behoorlijk lager ligt dan de andere granola’s die in deze vergelijking zijn meegenomen. De ingrediëntenlijsten vertellen ons dan ook dat dit de enige(!) granola is waar geen suiker aan is toegevoegd. Wat de krokante ontbijtgranen van Bolletje betreft; bij deze granola bestaat het totaalaantal koolhydraten uit 6,6 gram suiker. De granola van AH en Jordans Crunchy Absolute Nuts bevatten respectievelijk 16 en 16,6 gram suiker per 100 gram granola. Een enorm verschil, zoals je ziet.

 

Vezels

Met zo’n naam zag je deze misschien al aankomen: Quaker Volvezel springt met 16 gram vezels per 100 gram granola dik boven de andere varianten uit! Jordans The Original Cruchy Absolute Nuts bevat met 6,6 gram het minst aantal vezels per 100 gram, op de voet gevolgd door Quaker Havermout Granola Noten & Zaden (6,9 gram).

Wist je trouwens dat de Nederlandse wet heeft bepaald dat een product een ‘bron van vezels’ genoemd mag worden als er sprake is van minstens 3 gram vezels per 100 gram? Voor de vermelding ‘rijk aan vezels’ moet het gehalte vezels per 100 gram nog wat hoger liggen, namelijk 6 gram. En een ‘gezonde keuze’? Wat dat betreft geldt voor ontbijtgranen een vezelgehalte van meer dan 8 gram!

 

Eiwit

Dan zijn we nu aangekomen bij het analyseren van de hoeveelheid eiwit in de granola’s die ik heb gekozen voor deze vergelijking. De beide varianten van Quaker bevatten hiervan de minste hoeveelheid, namelijk 9,2 en 9,8 gram eiwit per 100 gram granola. De AH Granola noten en pitten heeft met 14 gram per 100 gram product het grootste eiwitgehalte. Verder zijn de verschillen tussen de granola’s niet heel groot. Bij ontbijtgranen is het dan ook belangrijker om te kijken naar het gehalte aan vezels, en de hoeveelheid suiker en verzadigd vet.

 

Ingrediënten

Tot slot een kleine analyse van de ingrediënten van de granola’s. Hierbij behandel ik per variant de dingen die mij het meest opvallen aan de ingrediëntenlijst:

  • Bolletje krokante ontbijtgranen noten: de toegevoegde suiker bestaat enkel uit dadelpuree, dat is top! Ook zie ik verder geen ingrediënten die ik liever niet wil zien. Wel volkoren granen, noten en plantaardige olie.

  • Quaker volvezel granola: allereerst valt op dat er wel 4 verschillende soorten suikers (glucosestroop, oligofructose, suiker en gebrande suiker) aan deze granola zijn toegevoegd en ook nog eens vrij vooraan in de ingrediëntenlijst staan. Verder bestaat het product uit volkoren granen, noten, plantaardige olie en toevoegingen als aroma’s, emulgatoren en antioxidanten.

  • Eat Natural noten en zaden: ook in deze granola zie ik met name volkoren granen, noten en plantaardige olie. Suiker is toegevoegd in de vorm van honing (11%). Geen gekke dingen verder!

  • Jordans crunchy absolute nuts: veel volkoren granen (72%) en noten (11%) in deze granola! Klinkt veelbelovend, maar suiker is daarentegen wel het tweede ingrediënt. En dan is er later ook nog honing toegevoegd. Ook valt het op dat Jordans heeft gekozen om palmolie als ingrediënt te gebruiken.

  • Holie granola noten: in deze granola zijn alleen volkoren granen en noten verwerkt, top! Van toegevoegde suikers of andere toevoegingen is geen sprake.

  • Quaker granola noten en zaden: net als bij de volvezel granola, heeft Quaker ook aan deze variant 4 soorten suikers (glucosestroop, suiker, honing en melasse) toegevoegd. Wederom staan ze vrij vooraan in de lijst met ingrediënten. Verder bestaat deze granola voornamelijk uit volkoren granen en noten.

  • AH Granola noten: deze granola bevat naast volkoren granen, noten en plantaardige olie ook uit gedroogd fruit. Daarnaast is er suiker toegevoegd (in de vorm van honing en suikerstroop) en bevat de granola een aantal andere toevoegingen, zoals aroma’s en antioxidanten.
 

Conclusie

Vanwege het grote aanbod heb ik niet alle granola’s die op de markt zijn kunnen behandelen, maar dit artikel toont wel aan dat ze enorm van elkaar verschillen! Als we kijken naar de ingrediënten en voedingswaarden, scoort Holie granola punten: deze variant bestaat enkel uit volkoren granen en noten, bevat geen toegevoegde suikers en zout én heeft een hoog gehalte aan vezels. De tweede plaats is voor de granola van Bolletje, die enkel gezoet is met dadelpuree en verder weinig toevoegingen bevat. Quaker volvezel noten plaats ik op de derde plek!

Hopelijk heb ik jullie met dit artikel kunnen inspireren en motiveren om een gezonde granola keuze te maken! En mocht je er tijd voor hebben, probeer dan vooral eens om zelf (gezonde) granola te maken. Dat is namelijk echt het allerlekkerst!

Tot slot wil ik benadrukken dat ik deze vergelijkingen maak om jullie te inspireren. Ik heb absoluut niet de intentie om calorieën of bepaalde macronutriënten in een goed of slecht daglicht te plaatsen. Wat ik wil is bewustwording creëren rondom de verschillen die er zijn. Kies vooral het product dat bij jou past. En het belangrijkste: geniet!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected