Welk beschuit is gezond?

20 - 01 - 2021 | Vergelijkingen

We kennen het allemaal wel: beschuit. Een product dat bij de meeste Nederlandse huishoudens wel ergens in de kast staat. Het wordt gegeten bij het ontbijt, als tussendoortje, maar natuurlijk ook bij de komst van een kleintje. Het is makkelijk, snel én lekker. De vraag blijft echter: is het ook gezond?


Samenstelling

Beschuit is een graanproduct en valt wat dat betreft in hetzelfde rijtje als brood, gebak en deegwaren. Je kunt het zien als een licht verteerbare en droge vorm van brood. Het is een bakkerswaar en is dan ook, naast de supermarkten, in veel bakkerswinkels te verkrijgen. Er bestaan verschillende soorten beschuit. Het ligt er maar net aan welke deegsoort en welke vorm van beschuit busjes zijn gebruikt. Voor het gemak worden er in dit artikel verschillende soorten beschuit naast elkaar gezet die in de supermarkt verkrijgbaar zijn.


Disclaimer

Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Vergelijking


Calorieën

Als we naar de calorieën van de verschillende producten kijken, zien we dat alle producten meer dan 400 kcal per 100 gram bevatten. ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ bevat met 432 kcal per 100 gram de meeste calorieën. Dit is te verklaren aangezien zaden en pitten relatief veel calorieën bevatten. De calorieën zeggen echter niet of een product wel of niet een ‘gezonde’ keuze is. De volkoren varianten van beide merken bevatten de minste calorieën namelijk 401 kcal per 100 gram.


Vetten

Vetten, en dan vooral de relatie tussen het geheel aantal vetten en het aantal verzadigde vetten dat een product bevat, zegt veel meer over de keuze van een ‘gezond’ product. Als we naar de tabel kijken zien we dat ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ de meeste vetten bevat. Wanneer we naar de verzadigde vetten kijken, blijkt dit bij dit product echter mee te vallen. Bij dit product is 2,7 gram van de 14 gram vetten verzadigd, terwijl bij AH Beschuit volkoren 2,2 gram van de 5,6 gram verzadigd is. De vetsamenstelling van dit product is dus minder gunstig ten opzicht van het product met de meeste vetten over het algemeen.


Koolhydraten & suikers

Wanneer we naar de koolhydraten kijken valt je wellicht iets op. ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ bevat namelijk de meeste calorieën en vetten, maar de minste koolhydraten én suikers. Van de 55 gram koolhydraten is 5,7 gram suiker. Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met de ‘gewone’ variant van bolletje, ‘Bolletje Echte Beschuit’, zit hier een verschil in van 21 gram koolhydraten per 100 gram. Ook bevat deze variant 3,0 gram meer suiker per 100 gram. De overige producten verschillen aanzienlijk minder van elkaar.


Vezels

Als we kijken naar het aantal vezels per product is er wellicht ook iets dat opvalt. ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ heeft letterlijk in de naam vezelrijk staan. Als we het aantal vezels echter vergelijken met de vezels van de andere producten in het rijtje zien we dat een ander product meer vezels per 100 gram bevat, namelijk ‘Bolletje Volkoren Beschuit’ met 12 gram vezels per 100 gram. Dit betekent echter niet dat ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ een misleidende naam heeft. Producenten mogen de claim ‘vezelrijk’ immers gebruiken wanneer een product minimaal 6 gram vezels per 100 gram bevat. Het is alleen wel interessant om hier tijdens vergelijkingen naar te kijken.


Eiwitten

Wat betreft de eiwitten is het verschil nihil tussen de verschillende producten. Alle producten bevatten namelijk 15 à 16 gram eiwit per 100 gram. ‘AH Beschuit meergranen, ‘Bolletje Volkoren Beschuit’ en ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden’ bevatten allemaal 16 gram eiwit per 100 gram. De andere drie producten bevatten allemaal 15 gram per 100 gram. Bij het maken van de keuze tussen deze producten zal dit aspect dan ook niet een belangrijke rol spelen.


Zout

Wanneer we naar de hoeveelheid zout kijken zijn er relatief gezien wel weer wat verschillen. Het product met het meeste zout, ‘AH Beschuit meergranen’ met 0,63 gram zout per 100 gram, bevat bijvoorbeeld 0,22 gram meer dan het product met het minste zout, ‘Bolletje Echte Beschuit’ met 0,41 gram zout per 100 gram.


Ingrediënten

  • AH Beschuit naturel: tarwebloem, suiker, gist, glucosestroop, emulgator (sojalecithine [E322], natrium-, kalium- en calciumzout van vetzuren [E470a], polyoxyethyleensorbitaanmonoöleaat [E433]), voedingsvezel (inuline, tarwe), raapolie, 0,5% vrije-uitloopei, zout, roggebloem, antioxidant (ascorbinezuur [E300]). Waarvan toegevoegde suikers 8.2g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.38g per 100 gram
  • AH Beschuit volkoren: volkoren tarwemeel, tarwebloem, suiker, gist, glucosestroop, vrije-uitloopei, plantaardige olie (palm, raap), emulgator (sojalecithine [E322], natrium-, kalium- en calciumzout van vetzuren [E470a], polyoxyethyleensorbitaanmonoöleaat [E433]), zout, roggebloem, antioxidant (ascorbinezuur [E300]). Waarvan toegevoegde suikers 7.3g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.48g per 100 gram
  • AH Beschuit meergranen: 75% tarwebloem, suiker, gist, 4,7% speltzemel (tarwe), 4,2% volkoren speltmeel (tarwe), glucosestroop, 2,8% havermout, lijnzaad, 1,4% maïsmeel, tarwegluten, 1,1% gerstemoutmeel, plantaardige olie (palm, raap), emulgator (sojalecithine [E322], natrium-, kalium- en calciumzout van vetzuren [E470a], polyoxyethyleensorbitaanmonoöleaat [E433]), zout, 0,2% roggebloem, antioxidant (ascorbinezuur [E300]). Waarvan toegevoegde suikers 7.0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.59g per 100 gram
  • Bolletje Echte Beschuit: TARWEBLOEM, suiker, gist, glucosestroop, emulgatoren (SOJALECITHINE, E433, E470a), 0,8% VRIJE-UITLOOPEIEREN, plantaardige vezels (TARWE, inuline), raapolie, ROGGEBLOEM, volkoren HAVERMEEL, zout, meelverbeteraar (ascorbinezuur). Kan sporen bevatten van andere glutenbevattende granen en sesamzaad.
  • Bolletje Volkoren Beschuit: volkoren TARWEMEEL, suiker, gist, glucosestroop, 3% VRIJE-UITLOOPEIEREN, plantaardige vezels (TARWE, inuline), emulgatoren (SOJALECITHINE, E433, E470a), TARWEGLUTEN, raapolie, zout, ROGGEBLOEM, meelverbeteraar (ascorbinezuur). Kan sporen bevatten van andere glutenbevattende granen en sesamzaad.
  • Bolletje Beschuit vezelrijk meerzaden: TARWEBLOEM, zonnebloempitten, suiker, plantaardige vezels, gist, lijnzaad, geroosterd SESAMZAAD, glucosestroop, TARWEZEMELEN, pompoenpitten, TARWEGLUTEN, ROGGEBLOEM, maïsbloem, boekweitmeel, volkoren HAVERMEEL, GERSTEBLOEM, gedroogde glucosestroop, plantaardige oliën (palm, raap), emulgatoren (E433, E470a, SOJALECITHINE), zout. Kan sporen bevatten van andere glutenbevattende granen, eieren en melk.

Bij de ingrediënten is het interessant om bij de AH eigenmerk producten te kijken naar de hoeveelheid toegevoegde suikers en zout. Van zowel suikers als zout wordt er aardig wat aan toegevoegd. ‘AH Beschuit naturel’ heeft de meeste toegevoegde suikers met 8,2 gram per 100 gram en ‘AH Beschuit meergranen’ heeft het meest toegevoegde zout met 0,59 gram per 100 gram. Wat betreft de keuze voor deze producten is het maar net waar je op wil letten: op je suiker- of zoutinname. Dit geldt ook voor de producten van Bolletje, suiker is namelijk het tweede ingrediënt dat is toegevoegd.

De volkoren varianten haal je er gemakkelijk uit. Deze zijn namelijk gemaakt van meel. De naturel varianten, ook wel de ‘witte’ varianten genoemd, zijn voornamelijk gemaakt van bloem en hierdoor dus minder voedzaam. Laat je ook niet foppen door de term ‘meergranen’ zoals je kunt zien bestaat meergranen beschuit voor 75% uit tarwebloem het zelfde geldt voor de vezelrijke variant. Hier is het eerste ingrediënt namelijk ook tarwebloem.


Conclusie

Uit bovenstaande informatie kunnen we concluderen dat er een aantal zaken een rol kunnen spelen bij de keuze van het product zoals het aantal suikers, vezels en zout. Wanneer je bijvoorbeeld wil letten op je suikerinname, kun je het beste kiezen voor ‘Bolletje Beschuit vezelrijk meergranen’. Wanneer je wil letten op je vezelinname is ‘Bolletje Volkoren Beschuit’ de beste keuze. En wanneer we kijken naar de zoutinname, kunnen we het beste kiezen voor ‘Bolletje Echte Beschuit’. Wanneer je gewoon de ‘gezondste’ keuze wil maken, kun je kiezen voor ‘Bolletje Beschuit Volkoren’, deze bevat relatief veel vezels en eiwitten en relatief weinig (verzadigd) vetten.

Vergeet bij het maken van je keuze echter nooit om te kiezen wat voor jou goed voelt en wat jouw persoonlijke voorkeur is. Waar jij je op het keuzemoment goed bij voelt is nog steeds het belangrijkste. Daarnaast kun je rustig een keer afwisselen tussen de verschillende producten voor variatie zonder je hier schuldig over te voelen. Het gaat er immers (ook) om dat je geniet!

Met dit artikel hoop ik jullie weer geïnspireerd en gemotiveerd te hebben om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Vergeet niet dat wat ik zeg per se ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat graag zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven, is nog altijd: geniet!


Benieuwd naar nog meer vergelijkingen? Bekijk ze hier!

1 Reactie

  1. Angelique

    Ik ben altijd zo blij met de vergelijkingen. Helder verhaal weer. Dank je wel.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Eet je darmen gezond

Eet je darmen gezond

Waarom is het zo belangrijk om je darmen gezond te houden? En waarom worden je darmen ook wel het tweede brein genoemd? Dat lees je in dit artikel.

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest