Welke pastasaus is gezond?

17 - 02 - 2021 | Vergelijkingen

Eerlijk is eerlijk: een Italiaanse pasta is niet compleet zonder heerlijke pastasaus. Of het nu gaat om spaghetti, tagliatelle of lasagne, een goede saus kan niet ontbreken. Het is lekker en maakt het gerecht af, maar is het eigenlijk wel ‘gezond’ en wat is de ‘gezondste’ keuze? Na het lezen van dit artikel weet je er als het goed is meer over.


Samenstelling

Pastasauzen variëren qua samenstelling. Het ligt er maar net aan wat voor een gerecht je op tafel wil zetten. Eigenlijk kun je alle soorten pasta en pastasauzen met elkaar combineren, al passen sommige combinaties beter bij elkaar door de hechting en structuur. De meeste sauzen hebben tomaat als basis en worden vooral veel gebruikt in Zuid-Italië, maar zijn ook in Nederland erg geliefd. In dit artikel zullen we dan ook vooral gaan kijken naar de verschillende pastasauzen met tomaat als basis.


Disclaimer

Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


De vergelijking


Calorieën

Kijkende naar de calorieën, zien we dat de het product met de minste calorieën en het product met de meeste calorieën aardig ver uit elkaar liggen. Zo bevat ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ met 68 kcal per 100 gram de meeste calorieën en bevat ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale pastasaus’ met 36 kcal per 100 gram de minste calorieën. Hiertussen zit dus een verschil van 32 calorieën. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ‘Bertollie Pastasaus tradizionale’ bijna het dubbele aantal calorieën heeft dan ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale pastasaus. De overige pastasauzen bevinden zich tussen deze twee uitersten in.


Vetten

Net als bij de vorige productvergelijkingen is het altijd goed om te kijken naar de verhouding van het aantal vetten in een product. Dat wil zeggen dat het goed is om te kijken naar de hoeveelheid verzadigde vetten van het totaal aantal vetten. Wanneer we kijken naar het verzadigd vet zien we dat ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ net als de meeste calorieën ook de meeste verzadigde vetten bevat. Dit product bevat echter ook meer totaal vet dan de andere producten en dus zegt dit nog niet veel over de vetverhouding. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale pastasaus’, zien we dat dit product met 0,2 gram vet per 100 gram het minste vet bevat, maar dat de helft van het totaal vet uit verzadigd vet bestaat.


Koolhydraten en suikers

Ook blijft het altijd interessant om te kijken naar het aantal koolhydraten in het product en dan vooral de suikers. Als we naar bovenstaande tabel kijken zien we dat ‘Heinz Spagheroni Tradizionale Pastasaus’ het meest aantal koolhydraten én suikers bevat, namelijk 9,8 gram koolhydraten en 7,8 suikers per 100 gram. ‘Plus Pastasaus basilicum’ bevat het minst aantal koolhydraten én suikers, namelijk 6,5 gram koolhydraten en 4,5 gram suikers per 100 gram.


Vezels

Wat betreft de hoeveelheid vezels in de producten, zit er een redelijk verschil tussen het product met de meeste vezels en het product met de minste vezels. ‘Heinz Spagheroni Tradizionale’ bevat met 2,2 gram namelijk 1,3 gram meer vezels dan de twee producten met de minste vezels: ‘AH Pastasaus classic’ en ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale’ met 0,9 gram per 100 gram. De overige producten zitten rond de 1,2 gram per 100 gram.


Eiwitten

Wanneer we kijken naar de hoeveelheid eiwit in de verschillende producten, zien we geen grote verschillen. Alle producten zitten tussen de 1,0 gram en 2,0 gram per 100 gram. ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ bevat met 1,7 gram per 100 gram de meeste eiwitten en ‘Heinz Spagheroni Tradizionale’ bevat samen met ‘AH Pastasaus classic’ de minste eiwitten met 1,0 gram per 100 gram.


Zout

Wellicht het meest interessantste om naar te kijken wanneer we verschillende pastasauzen met elkaar vergelijken is de hoeveelheid zout van een product. Als we naar bovenstaande tabel kijken kunnen we zien dat ‘Heinz Spagheroni Tradizionale’ met 1,3 gram zout veruit het meeste zout bevat van alle producten. Het product met de minste hoeveelheid zout, ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale’ met 0,62 gram zout per 100 gram, zit hier ver onder.


Ingrediënten

  • AH Pastasaus classic: ingrediënten: water, groente (27% tomaat, ui), 13% tomatenpuree, gemodificeerd maïszetmeel, basilicum, raapolie, extract (kruiden, peper), specerijen, natuurlijke aroma’s, zout, uienconcentraat, preipoeder, suiker. Waarvan toegevoegde suikers 0.03g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.85g per 100 gram
  • Jumbo Traditional Pastasaus: ingrediënten: tomaat 74,7%, tomatenpuree 12,2%, water, ui 2,4%, gemodificeerd maïszetmeel, basilicum 0,7%, zout, ongeraffineerde olijfolie, zwarte peper, peterselie, natuurlijk aroma, tijmextract, knoflookpoeder, uipoeder.
  • Plus Pastasaus basilicum: Ingrediënten :74% Tomaat, 11% tomatenpasta, water, ui, 1,7% basilicum, raapzaadolie, gemodificeerd maïszetmeel, olijfolie, zout, natuurlijk aroma, citroenconcentraat, oreganoextract, peper, peterselie, uipoeder.
  • Heinz Spagheroni Tradizionale Pastasaus: Ingrediënten: tomaten (148 g per 100 g product), water, groenten 11% (uien, wortelen), glucose-fructosestroop, gemodificeerd maïszetmeel, zout, raapzaadolie, citroensap, kruiden, aroma, witte peper, kruidenextract (bevat selderij).
  • Grand’ Italia Sugocasa tradizionale pastasaus: Ingrediënten: Tomaat (77,9%), tomatenconcentraat (15%), zout, ui, geconcentreerd citroensap.
  • Bertolli Pastasaus tradizionale: Ingrediënten: Tomaat^1 90% (tomaten, tomatenpuree), suiker, ui^1 1,8%, zonnebloemolie, kruiden 1,1% (basilicum, oregano, peterselie^1, tijm), zout, extra olijfolie verkr

Bij ingrediënten is het altijd zo dat het ingrediënt wat het meest voorkomt in het product als eerste wordt genoemd. Als we kijken naar de verschillende producten en ingrediënten is het bijvoorbeeld goed om te kijken naar de hoeveelheid tomaat die in het product verwerkt zit aangezien de basis van deze pastasauzen allemaal voornamelijk tomaat zijn. Wanneer we dit doen zien we bijvoorbeeld een heel groot verschil tussen twee producten, namelijk ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ en ‘AH Pastasaus classic’. ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ bestaat namelijk voor maar liefst 90% uit tomaten en tomatenpuree terwijl ‘AH Pastasaus classic’ nog geen 30% bevat. Dit is een groot verschil. Echter staat het ingrediënt suiker bij ‘Bertolli Pastasaus tradizionale’ op de tweede plaats en bij ‘AH Pastasaus’ op de laatste plaats. Dit klopt ook als we deze gegevens vergelijken met de gegevens vanuit de tabel. Zo zie je maar weer dat één product niet per definitie ‘gezonder’ dan de andere is.


Conclusie

Net zoals bij de vorige producten kunnen er bij het maken van je keuze verschillende zaken een rol spelen. Daarnaast zie je maar weer dat een product bijvoorbeeld veel groente kan bevatten, maar tegelijkertijd ook veel suikers. Bij het maken van je keuze is het maar net waar je op wil letten dat de doorslaggevende factor kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld wil letten op je zoutinname, ga dan voor ‘Grand’ Italia Sugocasa tradizionale pastasaus’ en wanneer je wil letten op de hoeveelheid suikers van een product, kun je kiezen voor ‘AH Pastasaus classic’. Wanneer je er zeker van wil zijn dat je écht een ‘gezonde’ pastasaus op tafel zet met voldoende groente en weinig suikers en zout, kun je er ook voor kiezen om zelf een pastasaus te maken.

Vergeet bij het maken van je keuze echter nooit om te kiezen wat voor jou goed voelt en wat jouw persoonlijke voorkeur is. Waar jij je op het keuzemoment goed bij voelt is nog steeds het belangrijkste. Daarnaast kun je rustig een keer afwisselen tussen de verschillende producten voor variatie zonder je hier schuldig over te voelen. Het gaat er immers (ook) om dat je geniet!

Met dit artikel hoop ik jullie weer geïnspireerd en gemotiveerd te hebben om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Vergeet niet dat wat ik zeg per se ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat graag zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven, is nog altijd: geniet!


Wil je zelf snel en gemakkelijke gezonde keuzes maken door middel van richtlijnen en alles leren over etiketten lezen? Schaf dan nu het e-book “Help, hoe lees ik een etiket?!” aan en wordt een expert in het lezen van etiketten. 


Dit artikel is geschreven door:

Roos van de Langenberg

Student Voeding en Diëtetiek

Over gastblogger Roos

Hoi! Mijn naam is Roos van de Langenberg. Ik ben 21 jaar en zit in mijn tweede jaar van de opleiding Voeding en Diëtetiek aan de HAN in Nijmegen. In mijn vrije tijd sta ik graag in de keuken en houd ik mij bezig met voeding en gezondheid. Op FoodLies.nl zal ik voornamelijk productvergelijkingen schrijven.

4 Reacties

  1. Janet

    Ik gebruik altijd een blik tomatenstukjes als pastasaus. Ik denk dat die t meest puur is( vergeleken met de genoemde pastasauzen)

    Antwoord
    • Lisa Sprenkeler

      Dat is zeker de beste alternatief Janet!

      Antwoord
  2. Coralien

    Hoi, heb je ook een recept voor een gezonde pasta saus? Groetjes Coralien

    Antwoord
    • Lisa Sprenkeler

      Hi Coralien, nee helaas niet! Zal het meenemen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Hoe lees je een etiket?

Hoe lees je een etiket?

Als je een etiket goed kunt lezen, kun je gemakkelijk en snel gezonde keuzes maken. Maar hoe lees je eigenlijk een etiket en waar moet je opletten?

Lees meer

Stay connected

Pin It on Pinterest