Welke vegaburgers zijn gezond?

22 - 08 - 2020 | Vergelijkingen

Een groot deel van de Nederlanders is steeds bewuster bezig met voedsel. Ze vragen zich af waar hun eten vandaan komt, en welke impact dit heeft op hun gezondheid en de wereld om hen heen. Er kiezen dan ook steeds meer mensen om geen, of in ieder geval minder vlees te eten. Misschien jij ook wel!?

Het eten van minder (of geen) vlees vind ik een goede ontwikkeling! Wel merk ik dat sommige mensen het lastig vinden om te minderen. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met ‘vleesloos’ koken (tip: er staan veel lekkere vegetarische recepten op mijn website!), of omdat ze veel waarde hechten aan de smaak en structuur van vlees. In die gevallen kan het groeiende schap met vleesvervangers uitkomst bieden – sommige vegaburgers zijn nauwelijks van echt te onderscheiden, en er staat er binnen no-time een vegetarische maaltijd op tafel! 

Maar waar bestaat zo’n kant-en-klare vegaburger eigenlijk uit, en hoe gezond is het? En misschien nog wel het allerbelangrijkste: is een vegaburger een volwaardige vervanger van vlees? FoodLies zocht het voor je uit! 

In dit vergelijkingsartikel beperk ik me tot de ‘standaard’ vegaburger. Wellicht komen andere varianten in een toekomstig artikel aan bod, want er zijn nog veel meer vegetarische burgers. Bijvoorbeeld op basis van peulvruchten, groenten of zelfs schimmels.

Disclaimer

Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


Ingrediënten

AH Vegetarische basis burger
Ingrediënten: gerehydrateerd plantaardig eiwit (44% soja, 28% tarwe), aardappelzetmeel, rode ui, vrije-uitloopei-eiwit, zonnebloemolie, dextrose, specerijen, gistextract, kleurstof (karamel [E150a]), tarwevezel, zout, aroma, tomatenpoeder, kruiden, vitamine B12, ijzer

Vegetarische slager MC2 burger
Ingrediënten: SOJASTRUCTUUR 71% (water, SOJA-EIWIT, TARWEZETMEEL, TARWE-EIWIT), zonnebloemolie, ui, vrije-uitloop KIPPENEI-EIWIT, zetmeel, specerij-extract, specerijen, gekarameliseerde suiker, natuurlijk aroma, verdikkingsmiddel (verwerkt Eucheumawier), dextrose, palmvet, aroma, zout, ijzer, vitamine B12

Garden Gourmet vegetarische burger
Ingrediënten: gerehydrateerde SOJA-eiwitten 57,0%(water, SOJA-eiwitten 17,4%), gerehydrateerde TARWE-eiwitten11,9% (water, TARWE-eiwitten 4,6%), water, plantaardige oliën(koolzaad, zonnebloem), ui, maïszetmeel, alcoholazijn,methylcellulose, gistextract, uienpoeder, GERSTEmoutextract,komijn, peterselie, rozemarijn, kruidenextracten

Vegafit burger
Ingrediënten: 54,6% gehydrateerd tarwe-eiwit, ui, zonnebloemolie, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout, suiker, kruiden), aardappeleiwit, suiker,
gemodificeerd maïszetmeel, zout, tarwebloem, aardappelvezel, kruiden, verdikkingsmiddel (carrageen), gehydrolyseerd soja-eiwit, maltodextrine,
knoflook, dextrose, azijn, voedingszuur (citroenzuur), gerstemoutextract, natuurlijk aroma, kruiden (bevat selderij), gekarameliseerde suiker

Vivera burger
Ingrediënten:  72% gerehydrateerd SOJA- en TARWE-EIWIT*, rode ui, zonnebloemolie, verdikkingsmiddel (methylcellulose), gehydrolyseerd TARWE-EIWIT, aardappelzetmeel, azijn, natuurlijke aroma’s, aroma, gedroogde glucosestroop, specerijen, zeezout, ui, aardappelvezels, dextrose, water, zout, maltodextrine, knoflook, uienextract, ijzer, vitamine B12

Beyond Meat The beyond burger
Ingrediënten:  water, erwteneiwit* (16%), raapzaadolie, kokosolie, rijsteiwit, aroma, stabilisator (methylcellulose), aardappelzetmeel, appelextract, kleurstof (bietenrood), maltodextrine, granaatappel extract, zout, kaliumchloride, geconcentreerd citroensap, maisazijn, wortelpoeder, emulgator (zonnebloem lecithine)


De vergelijking


Calorieën

Bijna alle burgers bevatten per 100 gram een gelijkwaardige hoeveelheid calorieën; minder dan 200. De enige twee burgers die er boven uitspringen, zijn die van Vegafit (236 kcal) en de Beyond Meat The beyond burger (252 kcal). Persoonlijk vind ik dit redelijk veel. Daarmee wil ik niet per se zeggen dat dit ‘slecht’ is, maar wel dat er sprake is van een verschil ten opzichte van de andere vegaburgers. Zo bevatten de overige burger rond de 164 à 175 kcal per 100 gram.


Vet

Een snelle blik op de vergelijkingstabel laat zien dat de burger van Beyond Meat niet alleen de meeste calorieën, maar ook het meeste vet (19 gram) bevat. Gevolgd door de burger van Vegafit met 10,8 gram vet. Voor de andere vegaburgers ligt de hoeveelheid vet tussen 4 en 8,6 gram per 100 gram, waarbij de burgers van AH (4 gram) en de Vivera burgers (5,1 gram) het laagst scoren. Dit geldt trouwens ook voor de hoeveelheid verzadigd vet: 0,4 gram voor de burger van AH en 0,6 gram voor de Vivera burger. De burger van Beyond Meat bevatten het meest verzadigd vet, namelijk 5,6 gram per 100 gram. De hoeveelheid verzadigd vet in de andere varianten varieert tussen 0,7 en 1,4 gram, en dat is een stuk minder dan in een burger van echt vlees.


Koolhydraten en suikers

Als je kijkt naar de hoeveelheid koolhydraten zie je twee uitschieters naar boven, namelijk de AH Vegetarische basis burger (15 gram) en de Vegafit vegan burger (15,1 gram). Ook zie je een uitschieter naar beneden. Zo bevat de Beyond Meat The beyond burger slechts 3,5 gram koolhydraten. Voor de rest varieert de hoeveelheid tussen de 6,0 en 8,9 gram per 100 gram.

Als we kijken naar de suikers valt het op dat de Vegafit vegan burger maar liefst 6,7 gram suikers bevat. Dit is ook terug te vinden in de ingrediëntenlijst. Er zijn namelijk verschillende soorten suikers aan toegevoegd.


Eiwitten

Met 17 à 18 gram per 100 gram, bevatten de meeste vegaburgers in deze vergelijking een goede hoeveelheid eiwit.


Zout

Waar je burgers van vlees meestal nog zelf op smaakt moet brengen, is dat bij vegetarische burgers niet het geval. Zoals je in de vergelijkingstabel kunt zien, bevatten alle vegaburgers vrij veel zout; bijna allemaal meer dan 1 gram per 100 gram. Het minste zout tref je in de Beyond Meat The beyond burger (0,75 gram), het meeste zout in de burgers van Vegafit (1,6 gram). De overige burgers variëren tussen de 1,15 en 1,5 gram zout per 100 gram.


Ingrediënten

De vegaburgers in deze vergelijking zijn allemaal op basis van soja- en tarwe-eiwit. Aan sommige varianten (die van AH en Vegatsrische slager) is ei toegevoegd, waardoor deze burgers vegetarisch (en dus niet veganistisch!) zijn. Verder bevatten alle burgers verschillende toevoegingen. Suiker noemde ik eerder al, maar er zijn bijvoorbeeld ook verdikkingsmiddelen, aroma’s en extracten toegevoegd. 


Waar moet een vleesvervanger aan voldoen?

Er zijn een aantal eisen waar een vleesvervanger aan moet voldoen om als volwaardige vervanger door te kunnen gaan. Laten we samen eens kijken naar de criteria die het Voedingscentrum voor vegaburgers heeft opgesteld. Zij stellen dat een vegaburger binnen de Schijf van Vijf past wanneer deze (per 100 gram):

  • minder dan 2,5 gram verzadigd vet bevat
  • minder dan 0,1 gram aan transvet bevat
  • minder dan 450 mg natrium, oftewel 1,1 gram zout bevat
  • meer dan 0,8 gram ijzer, meer dan 0,24 gram B12 en/of 0,6 gram B1 is toegevoegd
  • geen suiker toegevoegd
  • meer dan 20% eiwit bevat

Best een behoorlijk lijstje met criteria, vind je niet? Het is zelfs zo dat geen enkele van deze burgers aan de voorwaarden voldoet, want:

  • Alle burgers bevatten meer dan 1,1 gram zout
  • Er is suiker aan bijna alle burgers toegevoegd
  • Sommige burgers bevatten te veel verzadigd vet

Uiteraard is dit ene voedingsmiddel niet bepalend, het gaat om je gehele voedingspatroon. Wanneer je via andere maaltijden voldoende eiwitten binnenkrijgt, is het eten van een vegaburger met iets minder eiwit geen probleem. Andersom geldt: als je andere maaltijden weinig zout bevatten, dan is het niet erg om een zoutrijke vegaburger te eten. Er wordt maximaal 6 gram zout per dag geadviseerd.


Conclusie

De burger van Garden Gourmet komt het best uit deze vergelijking! Weinig inspiratie en tóch vegetarisch eten? Dan kan deze, of een andere vegaburger een uitkomst zijn. Maar vergeet niet: het is een blijft een sterk bewerkt product. 

Ben je benieuwd hoe ik tegen deze producten aankijk? Dat zal ik je vertellen. Ik vind het top dat er vaker wordt gekozen voor een vegetarisch alternatief voor vlees! Dat het aanbod vleesvervangers groter en aantrekkelijker wordt is natuurlijk ook fijn. Wel vind ik dat de gemiddelde vegaburger redelijk veel zout bevat. Kies bij voorkeur voor een variant die (per 100 gram) minder dan 1,5 gram zout bevat.

Enne, ook ik houd op zijn tijd van gemak (en een goede burger)! Ik geniet dus af en toe zeker van een lekker broodje vegaburger met wat toppings.

Tot slot wil ik benadrukken dat ik jullie bewuster wil maken van bepaalde voedingsproducten, niet om te vertellen dat het eten daarvan goed of slecht is. Ik zeg altijd: het gaat om je gehele voedingspatroon! Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd en gestimuleerd om een bewuste vegetarische keuze te maken, en dus ook om binnenkort eens keihard te genieten van zo’n burger!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stay connected

Pin It on Pinterest