Welke hummus is gezond?

27 - 10 - 2020 | Vergelijkingen

Hummus, hoemoes, houmous en ga zo nog maar even door. Er zijn veel verschillende benamingen te vinden en overal worden ze door elkaar gebruikt. Met alle benamingen wordt eigenlijk hetzelfde bedoeld. De officiële naam is hummus, vandaar dat ik dit ik deze term ook voornamelijk gebruik. 

Hummus is een puree gemaakt van onder andere kikkererwten, sesamzaadpasta (tahin) en andere ingrediënten zoals zout en olie. Het is afkomstig uit het Midden-Oosten en wordt daar vooral gegeten als volwaardige maaltijd met verschillende toppings. Hier in Nederland eten we het voornamelijk op brood of serveren we het als dip bij de rauwkost. Hummus is ook erg lekker in combinatie met falafel in deze bietenwraps bijvoorbeeld. 

Je ziet het tegenwoordig overal voorbij komen. Wellicht heb jij ook wel eens voor de koeling in de supermarkt gestaan en je afgevraagd welke hummus je het beste in je winkelmandje kon doen? Begrijpelijk, want er zijn ontzettend veel verschillende soorten hummus te vinden, maar welke hummus is gezond? 

In deze vergelijking vergelijk ik verschillende soorten naturel hummus met elkaar. In een volgend artikel ga ik verschillende soorten hummus met smaakje vergelijken, maar voor nu houd ik het even bij de naturel variant. 


Disclaimer
Voedselproducten zijn niet per definitie ‘gezond’ of ‘ongezond’. Dit heeft onder andere te maken met hoeveelheid en frequentie. Plaats specifieke voedingsmiddelen daarom altijd in de juiste context – in dit geval jouw volledige eetpatroon. Wel kun je iets zeggen over in hoeverre een product een gezonde- of minder gezonde keuze is. Producten die meer gezondheidswinst opleveren dan een andere variant uit diezelfde productgroep, beschouw ik als een gezonde keuze.


De vergelijking


Calorieën

Laten we beginnen met de hoeveelheid calorieën per 100 gram. Zoals je kunt zien in de tabel is het verschil best groot! Je hebt de – wat calorierijke – AH Hoemoes (370 kcal) en Jumbo Houmous (331 kcal), maar ook de varianten die lager in calorieën zijn zoals de AH Klassieke hummus (151 kcal) en AH Hummus (225 kcal). Een snelle rekensom: 1 portie Jumbo Houmous bevat evenveel calorieën als ±2 porties AH Klassieke Hummus!

Inmiddels weet je wellicht al wel dat de hoeveelheid calorieën niet altijd iets zegt over hoe gezond een product daadwerkelijk is. Iets kan laag in calorieën zijn en ongezond zijn, maar iets kan ook hoog in calorieën zijn en gezond. Om een product te beoordelen kijk je naar meer dan alleen de hoeveelheid calorieën.


Vet

Niet alleen het verschil in calorieën is groot, ook de hoeveelheid vet in de soorten hummus wijkt af. Voor de varianten met een redelijk hoge energiewaarde geldt tevens een hoog gehalte aan vet: 33,0 gram (per 100 gram) in de AH Hoemoes, bijvoorbeeld. Ook de Maza Hoemoes is met 30,4 gram per 100 gram redelijk hoog in vet. Kijk je naar de AH Klassieke hummus, dan valt het op dat deze laag is in vet, namelijk 7,5 gram per 100 gram. Dit komt doordat deze variant voornamelijk uit kikkererwten bestaat en er maar een kleine hoeveelheid olie aan toegevoegd is. Dit verklaart ook gelijk waarom deze variant laag is in calorieën. 1 gram vet heeft een hogere energetische waarde dan 1 gram koolhydraten of eiwitten. Er zijn ook varianten die er tussen invallen, variërend van 17-29 gram vet per 100 gram.

Beter kun je kijken naar de hoeveelheid verzadigd vet. Dit zijn namelijk de minder gezonde vetten en deze heb je het liefst zo laag mogelijk. Ook hier is de AH Klassieke hummus weer het laagste, namelijk 1,1 gram verzadigd vet per 100 gram, gevolgd door de Lidl Hummus met 2,3 gram. De Maza Hoemoes bevat het meest verzadigd vet, namelijk 3,8 gram. De hoeveelheid verzadigd vet bij de overige varianten varieert tussen de 2,4 en 3,5 gram. 

Wat je hier dus uit kunt halen is dat alle varianten voornamelijk uit onverzadigd vet bestaan, de gezondere variant.


Koolhydraten

De AH Hummus is met 5,1 gram koolhydraten, het laagst in koolhydraten. Daarna volgt de Maza Hoemoes met slechts 6,1 gram koolhydraten. Met 11,0 gram bevat de AH Klassieke Hummus de meeste koolhydraten. De hoeveelheid in de overige soorten hummus varieert (per 100 gram) tussen 8,7 en 9,4 gram. Ook de hoeveelheid koolhydraten zegt niet zoveel over hoe gezond een product daadwerkelijk is. Hiervoor kun je beter kijken naar de hoeveelheid suikers en vezels. 

Aan geen een soort hummus is suiker toegevoegd. Alle varianten bevatten van nature aanwezige suikers. Ook zijn er geen grote verschillen te zien. Zo bevatten alle soorten tussen de 0 en 1,1 gram suiker per 100 gram. Een portie bevat dus nooit meer dan 0,2 gram suiker. Qua suikers scoren hier dus alle soorten goed.

Kikkererwten bevatten veel vezels. Aangezien hummus onder andere is gemaakt van kikkererwten zijn sommige soorten hoog in vezels. Echter zijn er ook een aantal varianten lager in vezels zoals de Garden Gourmet Hummus classic met 3,0 gram vezels per 100 gram. De AH Hummus springt er bovenuit met maar liefst 11,0 gram vezels per 100 gram en is hiermee dus vezelrijk broodbeleg.


Eiwitten

Als je kijkt naar de hoeveelheid eiwitten is het verschil erg klein. Zo bevatten alle soorten tussen de 6,0 en 7,3 gram eiwitten per 100 gram.


Zout

Zoals je kunt zien is er aan alle varianten hummus zout toegevoegd. Bij de ene iets meer dan bij de ander. Zo is er aan de Jumbo Houmous het meest zout toegevoegd. Deze bevat maar liefst 1,5 gram zout per 100 gram. De AH Hummus (0,98 gram) bevat het minste zout. Zelf geef ik als richtlijn <1,2 gram zout per 100 gram en bij voorkeur <1,0 gram zout.


Ingrediënten

  • AH Hoemoes: 37% kikkererwt, raapolie, water, 14% sesampasta, zout, voedingszuur (citroenzuur [E330]), knoflook, conserveermiddel (sorbinezuur [E200], benzoëzuur [E210]), peper.
  • Jumbo Houmous Naturel: Kikkererwten 47%, raapzaadolie, water, sesampasta 11%, knoflook, zout, voedingszuur: citroenzuur, conserveermiddel: E202, witte peper.
  • Garden Gourmet Hummus classic: gekookte kikkererwten (51 %) (water, kikkererwten, zuurteregelaar (natriumcarbonaat)), koolzaadolie, SESAMzaadpasta (16 %), water, zout, voedingszuur (citroenzuur), specerijen, conserveermiddel (kaliumsorbaat).
  • AH Klassieke Hummus: 67% kikkererwt, water, 8% sesampasta, knoflook, zeezout, zonnebloemolie, voedingszuur (citroenzuur [E330]), azijn, zout, conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), antioxidant (ascorbinezuur [E300]), citrusvezel.
  • Maza Hoemoes: 37% Kikkererwten, plantaardige olie (raapolie), water, SESAMZAAD, zout, knoflook, voedingszuur: citroenzuur, peper, conserveermiddelen: sorbinezuur en benzoëzuur. 
  • AH Hummus: 64% kikkererwt, water, zonnebloemolie, 9% sesampasta, knoflook, zeezout, gebufferde azijnpoeder, voedingszuur (citroenzuur [E330]), specerijen, conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), azijn, zout, citrusvezel.
  • Jumbo Houmous: Kikkererwten 51,8%, raapzaadolie, sesampasta 12,5%, water, knoflook, zout, voedingszuur: citroenzuur, conserveermiddel: E202, witte peper.
  • Lidl Hummus: 48% kikkererwten, water, raapolie, sesamzaadpasta (sesamzaad, zout), voedingszuur: citroenzuur; zout, knoflook, conserveermiddel: kaliumsorbaat; peper.

Kijk eens naar het percentage kikkererwten. Wat valt je op? Ik zie gelijk dat er een aantal soorten zijn die wel heel weinig kikkererwten bevatten. Ik heb het dan over de AH Hoemoes en Maza Hoemoes. Deze bevatten slechts 37% kikkererwten, wat best wel weinig is als je er vanuit gaat dat de basis van hummus bestaat uit kikkererwten. Dit betekent dus dat er naast kikkererwten voornamelijk olie aan toegevoegd is, in dit geval raapolie. Ook de Jumbo Houmous Naturel en Lidl Hummus bevat met respectievelijk 37% en 48% weinig kikkererwten. 

De AH Klassieke hummus bevat veel meer kikkererwten namelijk 67% en hetzelfde geldt voor de AH Hummus, namelijk 64%. Houd ongeveer als richtlijn meer dan 60% kikkererwten. Dan zit er in ieder geval meer dan de helft aan kikkererwten in. Aan deze varianten is ook weinig olie toegevoegd, dit verklaart ook gelijk waarom deze varianten hummus de minste calorieën bevatten. 

Aan de meeste soorten hummus is raapzaadolie, zonnebloemolie of koolzaadolie toegevoegd. Deze oliën bestaan voornamelijk uit gezonde vetten. Verder wordt er nog water, citroenzuur, knoflook, sesampasta en zout toegevoegd. 


Conclusie

De AH Klassieke hummus en de AH Hummus scoren het best op de meeste punten. Beide zijn ze laag in verzadigd vet en bevatten de meeste kikkererwten. Qua vezels en zout scoort de AH Hummus net even iets beter, maar voor welke van de twee je kiest, dat maakt niet zo heel veel uit. 

Met dit artikel hoop ik jullie weer geïnspireerd en gemotiveerd te hebben om bewuste, gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Vergeet niet dat wat ik zeg per se ‘goed’ of ‘fout’ is, ik laat graag zien dat er verschillen zijn en geef op basis van mijn kennis een advies. Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven, is nog altijd: geniet!

2 Reacties

  1. Jet

    Dank je! Altijd fijn als jij dit klusje even klaart! 🙂 Ik noteer: AH klassieke hummus!!!

    Antwoord
    • Lisa Sprenkeler

      Hi Jet,

      Handig hè,

      Binnenkort komt er iets heel tofs aan, zodat het een stuk makkelijker wordt om producten zelf te beoordelen.

      Stay tuned.

      Liefs,

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
Over FoodLies

Geen korte termijn aanpak en diëten, maar een leefstijl ontdekken die voor de rest van je leven gemakkelijk vol te houden is. FoodLies helpt je hierbij en deelt inspirerende teksten en gezonde recepten om je op weg te helpen. Het draait allemaal om het vinden van een juiste balans, niet het schrappen van die heerlijke appeltaart op een verjaardag. Met kleine stappen, grote doelen bereiken.

Recente blogs

Stress

Stress

n dit artikel lees je wat stress precies is en wat de gevolgen zijn van negatieve stress voor ons lichaam en brein.

Lees meer
Welke olie is gezond?

Welke olie is gezond?

Er is tegenwoordig in de supermarkt een enorm aanbod aan verschillende soorten olie. Maar welke olie is nou gezond om te gebruiken tijdens bakken?

Lees meer

Stay connected